Nagele verliest eerste oefenwedstrijd

Flevo Boys 3

14 augustus 2021 14:30

Onbekend

Na een jaar van bijna alleen maar trainen speelde Nagele afgelopen zaterdag weer haar eerste echte wedstrijd. Iedereen had er duidelijk zin in. Bij Nagele was er wel het een en ander veranderd t.o.v. het vorige seizoen.

Een paar spelers zijn vertrokken (Matthijs Koene, Jasper Boekee en Jos Withaar), Nagele heeft nieuwe tenues gesponsord door “Batjes Wonen” (Aart Withaar en Kees Koene) en zeker niet onbelangrijk Nagele heeft dit seizoen een nieuwe trainer. Er is afscheid genomen van Evert Tromp en Peter Wiesenekker is met ingang van dit seizoen de nieuwe trainer van Nagele.

Voor Peter Wiesenekker, geboren en getogen op de Veluwe, is Nagele zijn eerste ploeg buiten District Oost. Voor hem was Nagele dus nog relatief onbekend. Vooraf kende hij dan ook geen enkele speler van Nagele. Hij ging er dus blanco in. Maar na een 2-tal weken trainen kent hij zijn selectie al heel aardig en weet hij inmiddels wel zo’n beetje wat iedereen kan.

In de aanloop van het seizoen wil hij in de oefenwedstrijden gebruik maken van veel spelers. Spelers spelen normaal in deze periode dan ook geen hele wedstrijden. In deze eerste oefenwedstrijd, met als tegenstander Flevo Boys 3, speelde iedereen maximaal 60 minuten. Dit met uitzondering van de keeper. In verband met de afwezigheid van een 5 tal selectiespelers zaten er vandaag 4 spelers van JO-19 bij de selectie te weten Cas en Tijn Riks, Branco van Mourik en Max Koene. Cas Riks heeft al eerder in Nagele 1 gespeeld, maar voor de 3 ander spelers, alle 3 pas 16 jaar, was dit hun debuut. Zij deden het zeker niet onverdienstelijk. Het zijn zeker spelers die in nabije toekomst een vaste waarde zullen worden in Nagele 1.

Dan de wedstrijd. Nagele speelde thuis tegen Flevo Boys 3. De wedstrijd stond onder leiding van de pas 20 jarige scheidsrechter Matthijs Krooneman. Hij floot een goede wedstrijd. In de eerste fase van de wedstrijd had Nagele veel balbezit, maar de eerste goed kans was voor Flevo Boys. Een vrije trap kon door keeper Redmer Miedema nog net onschadelijk gemaakt worden. Even later krijgt Nagele aan de andere kant via Thomas Koene een paar kansen. In de tegenaanval van Flevo Boys weet Cas Riks met een sliding nog net redding te brengen.

In de 18e minuut komt Nagele op voorsprong. Branco van Mourik ziet zijn schot geblokkeerd, maar in de rebound schiet Laurens Bloo hard en hoog raak. Nog geen 2 minuten later was het weer raak en weer was het Laurens Bloo die scoorde. Als linkervleugelverdediger maakte hij uitstekend gebruik van de  ruimte die hem geboden werd. Ook nu kon hij eenvoudig mee naar voren gaan. Vanuit een moeilijke hoek, net een metertje van de achterlijn, schoot hij knap raak: 2-0.

In deze fase van de wedstrijd was Nagele de bovenliggende partij. Thomas Koene schoot na goed voorbereidend werk van Okke de Jonge op de lat en Pim Withaar kopte na een goede corner van Dennis Koene net naast.

In verdedigend opzicht had Nagele het redelijk op orde. Het enige waar Nagele moeite mee had was de lange bal die Flevo Boys hanteerde. De verdediging van Nagele had hier haar handen meer dan vol aan. Redmer Miedema voorkwam vlak voor rust de aansluitingstreffer van Flevo Boys door een goed genomen vrije trap tot corner te verwerken. Ruststand 2-0.

Na rust onderging het elftal van Nagele een metamorfose. Er kwamen maar liefst 7 andere spelers het veld in. Rond de 70e minuut werden de overige 3 spelers van Nagele die vanaf de eerste minuut op het veld stonden, gewisseld.

Na rust begon Nagele uitstekend. In minuut 53 maakte Okke de Jonge op aangeven van Laurens Bloo 3-0. Het had even later ook zo maar 4-0 of 5-0 kunnen zijn, maar tot twee keer toe zag Max Koene zijn schot gekeerd worden door de keeper van Flevo Boys. Maar na deze gemiste kansen was het eigenlijk meteen gedaan met Nagele.

Nadat er nog eens 3 wissels waren doorgevoerd, verloor Nagele volledig de grip op de wedstrijd. Het in die fase veel slimmer voetballende Flevo Boys nam  het initiatief en maakte gretig gebruik van de fouten die Nagele maakte. Elk onnodig balverlies van de zijde van Nagele leverde meteen kansen op voor Flevo Boys. Flevo Boys maakte daarbij goed gebruik van de snelheid die ze voorin had. De 3-1 van Flevo Boys kwam tot stand nadat Emiel Krops een bal volledig miste. In de 72e minuut kwam Flevo Boys via binnenkant paal terug tot 3-2 en een paar minuten later is het al 3-3 als keeper Redmer Miedema kansloos is in een 1 tegen 1 situatie. Dezelfde Redmer Miedema wist een 4-3 voorsprong voor Flevo Boys nog te voorkomen door een penalty te stoppen nadat Rick Bloo een overtreding maakte binnen de 16.  Uiteindelijk zou het toch nog 4-3 voor Flevo Boys worden. Een bal werd van de achterlijn keurig terug gelegd waarna Redmer kansloos was.

Al met al een leerzame middag voor Nagele en haar trainer Peter Wiesenekker. Pluspunt was dat er bij vlagen aardig werd gevoetbald, minpunt was dat een ogenschijnlijk comfortabele 3-0 voorsprong helemaal weg gegeven werd doordat Nagele de controle over de wedstrijd helemaal verloor. Ongetwijfeld zal het veel wisselen hieraan geen goed hebben gedaan.

Volgende week zaterdag speelt Nagele haar tweede oefenwedstrijd. Dan wordt er in Uddel gespeeld tegen Prins Bernhard.