Nagele wint in doelpuntrijk duel bij VVAK

VVAK 1

Joran Botter
Erik Sieders
Assist: Luc De Buck
Assist: Jens Riks
Dijon Bruins

5e klasse G

14 mei 2022 14:30

M.R. Smook Brands

Sportpark Het Zandmeer
Jan Haarstraat 22
7926TC
KERKENVELD

Om te kunnen profiteren van een misstap van koploper MSC had Nagele zaterdag in Kerkenveld maar één opdracht en dat was winnen van het in de onderste regionen verkerende VVAK. Nagele won, maar MSC maakte weer geen fout. Maar winnen gaat Nagele de laatste tijd niet eenvoudig af. Met uitzondering van de wedstrijd uit bij Blokzijl, Nagele won in Blokzijl met 0-7, zijn het de laatste tijd meestal uitslagen met maar 1 doelpunt verschil, gelukkig wel steeds in het voordeel van Nagele.

Hoewel Nagele in de beginfase een paar grote kansen kreeg, Thomas Koene en Jeroen van der Vijgh kwamen beiden in goede scoringspositie, keek Nagele na 20 minuten spelen al wel tegen een 2-0 achterstand aan. Waar Nagele in de 17e minuut dacht een inworp te krijgen, ging deze naar VVAK. Nagele stond daardoor niet goed en over de linkerkant werd VVAK daardoor zomaar de vrije doorgang naar het doel van Nagele geboden. Keeper Redmer Miedema was op slag kansloos. Nog geen minuut later werd het zelfs 2-0, een kopie van het eerste doelpunt, weer werd VVAK over de linkerkant de vrije doorgang naar het doel van Nagele geboden: 2-0.

Nagele moest dus een tandje bijzetten, maar het kwam zelf moeizaam aan voetballen toe. VVAK hield het veld klein waardoor Nagele van achteruit veel, teveel moeite had om het middenveld in te spelen. Noodgedwongen moest Nagele daardoor de lange bal hanteren en dat ging van achteruit niet altijd even goed. Hoewel VVAK na 20 minuten dus al met 2-0 voor stond gaf de trainer van VVAK na afloop wel aan dat hij op dat moment nog lang niet zeker was van een overwinning om de doodeenvoudige reden dat Nagele volgens hem voldoende kwaliteit in de ploeg zou hebben om de 2-0 achterstand alsnog ongedaan te maken. En voor rust maakte Nagele deze achterstand dan ook ongedaan. Beide keren was het Sander Koene, de laatste weken scorend weer aardig op dreef, die Nagele naast VVAK bracht.

In de 39e minuut kwam een voorzet van Remon Kappers vanaf de linkerkant voorbij de 2e paal bij Luc de Buck terecht. Luc kopte de bal voor waarna Sander Koene met het hoofd voor de 2-1 wist te zorgen. Net voor rust Zorgde Sander Koene geheel op eigen kracht voor de gelijkmaker. Hij zette de laatste man van VVAK onder druk, nam hem de bal af en kon alleen op het doel van VVAK af gaan. Beheerst schoot hij de bal binnen: 2-2. Na deze gelijkmaker kreeg VVAK nog een tegenvaller te verwerken omdat een van haar spelers ongelukkig terecht kwam en een zijn knie uit de kom schoot. Hoewel de knie uiteindelijk wel weer terug op zijn plek kwam, kon deze speler de wedstrijd uiteraard niet meer vervolgen.

Het eerste kwartier na rust speelde Nagele goed en moest VVAK zich beperken tot verdedigen. Nog voordat er een kwartier gespeeld was in de 2e helft wist Nagele 2 keer te scoren. Op aangeven van Jens Riks schoot Luc de Buck vanaf de rechterkant de bal zo maar over de keeper heen in de verste hoek en zette Nagele daarmee op een 2-3 voorsprong. Even later scoorde Luc de Buck weer. Na een combinatie met Jeroen van der Vijgh mocht hij vanaf de rechterkant alleenop het doel van VVAK afgaan. Hij schoot de bal beheerst binnen: 2-4. Alweer zijn 7e competitiedoelpunt van dit seizoen.

De wedstrijd leek gespeeld, maar Nagele had er blijkbaar toch weer zin in om het zichzelf moeilijk te maken. Ook dit doelpunt leek een kopie van de voorgaande doelpunten van VVAK. Met nog ruim 25 minuten spelen moest Nagele dus geen 2-4 voorsprong over de streep trekken, maar een 3-4 voorsprong. Vanzelf ging dit niet, maar Nagele kwam niet echt in grote problemen meer. Hoewel het moeite had om de bal vanaf achteruit over de verdediging van VVAK te leggen had het de 3-4 voorsprong toch nog verder kunnen uitbreiden. Nagele deed dat ook want op aangeven van Jens Riks wist Ad Withaar, nadat hij de keeper van VVAK had omspeeld, te scoren. Verrassend genoeg werd dit doelpunt wegens buitenspel afgekeurd. Het zou uiteindelijk een 4-3 overwinning voor Nagele blijven. Met nog 3 wedstrijden te spelen wordt de kans dat MSC nog fouten gaat maken steeds iets kleiner, al weet je het natuurlijk nooit.

Volgende week weer een kans. Dat je je buren helpt spreekt natuurlijk voor zich, dat heet “burenplicht”. Misschien vervult Ens komende zaterdag deze "burenplicht" als het op eigen veld MSC ontvangt en er zo voor kan zorgen dan Nagele toch weer kampioenskansen krijgt. Maar dan moet Nagele zelf uiteraard wel winnen, thuis tegen NKVV.

De opstelling van Nagele: Redmer Miedema, Wessel Claassen, Koen Westervoorde, Laurens Bloo, Remon Kappers (60. Leon Rienks), Jens Riks, Pim Withaar, Jeroen van der Vijgh, Thomas Koene (70. Ad Withaar), Luc de Buck (70. Dennis Koene).