Wederom winst Nagele op bezoek in Espel

Vaartweg 46 A
8311AA
ESPEL

Na de moeizame overwinning van vorige week in Geesbrug tegen VCG stond er nu weer een moeilijke wedstrijd op het programma, nu uit in en tegen Espel.

Espel liet vanaf het begin af aan zien dat ze van plan waren om vandaag veel energie in de wedstrijd te steken. Al in de eerste minuut werd Nagele in de verdediging goed afgejaagd. Keeper Redmer Miedema werd door een van de aanvallers van Espel meteen onder druk gezet. Hij schoot een korte terugspeelbal tegen deze aanvaller van Espel aan. Gelukkig voor Nagele ging de bal niet over de doellijn.

Na een goede eerste fase van Espel kreeg Nagele langzamerhand meer vat op de wedstrijd. Dat resulteerde in de 8e minuut in de eerste kans voor Nagele voor Jeroen van der Vijgh op aangeven van Sander Koene. Deze kans leverde nog geen doelpunt op. In de 20e minuut kwam Nagele wel op een 0-1 voorsprong. Een corner van Jens Riks, die laag bij de eerste paal kwam, werd door Jeroen van der Vijgh gepromoveerd tot doelpunt. Na deze 0-1 voorsprong kreeg Nagele nog een aantal goede kansen om haar voorsprong uit te breiden, maar deze waren aan Thomas Koene en Thijs Engelchor niet besteed.

Waar Nagele de mogelijkheden had om op een 0-2 voorsprong te komen was het in de 38e minuut Espel dat langszij kwam. Onnodig balverlies in het linker verdedigingsblok van Nagele luidde dit doelpunt in. Vanaf de rechterkant werd de bal keurig laag voor gegeven waarna het voor de spits van Espel een koud kunstje was om te scoren: 1-1. Dit zou ook de ruststand worden.

Het was op dat moment duidelijk dat Nagele veel meer energie in de wedstrijd moest gaan steken, wilde het winnen. Nagele kreeg in de eerste helft weliswaar de beste kansen, maar had heel veel moeite met de energie die Espel in deze wedstrijd stopte. De wedstrijd kende daardoor nauwelijks rustmomenten. Nagele had het daar best moeilijk mee. Met name op het middenveld was het niet in staat om de wedstrijd echt naar haar hand te zetten.

Na rust een ongewijzigd Nagele. Duidelijk was te zien dat Nagele na rust ook meer energie in de wedstrijd stak. In de 8e minuut na rust kwam Nagele op een 1-2 voorsprong. Het was weer uit een laag genomen corner dat er gescoord werd. Nu was het Thijs Engelchor die de bal binnen wist te tikken. Daarna ging het qua veldspel redelijk gelijk op. Na een kwartier spelen wisselde Nagele twee keer. Thomas en Dennis Koene verlieten het veld. Hun plaatsen werden ingenomen door Okke de Jonge en Ad Withaar. Voor laatstgenoemde was dat een gedenkwaardig moment want dit waren weer zijn eerste speelminuten na een absentie door blessures van maar liefst ruim vier en een half jaar.

Nagele kreeg na de 1-2 voorsprong voorin wat meer ruimte, maar het moest verdedigend goed op zijn tellen passen. Naarmate de wedstrijd vorderde werd het steeds meer een strijd en in het veld werd het er onderling niet vriendelijker op. Espel hanteerde aanvallend steeds meer de lange bal. Maar de verdediging van Nagele, met in het hart van de defensie een nagenoeg foutloos spelende Koen Westervoorde, hoefde vooralsnog niet veel weg te geven. Wel moest keeper Redmer Miedema van Nagele van dichtbij een keer redding brengen als een van de aanvallers van Espel in de 69e minuut vrij mag inkoppen. Een paar minuten later is het aan de andere kant wel raak. Een goed genomen vrije trap van Stijn Andela wordt door Thijs Engelchor net voldoende van richting veranderd om de keeper van Espel op slag kansloos te laten:1-3.

Na dit doelpunt dacht Nagele misschien dat de wedstrijd al gespeeld was, maar Espel dacht daar anders over. Tussen de 75e en 80e minuut kreeg Espel nog een 2-tal goede kansen. De eerste kans, een 1 op 1 situatie, werd door Redmer Miedema onschadelijk gemaakt. Even later nog een kans voor Espel, maar vanuit een vrije schietpositie wordt de bal voor het doel van Nagele langs geschoten.

In de slotfase waren de beste kansen voor Nagele. Okke de Jonge wordt door Ad Withaar de diepte in gestuurd. Schuin voor de keeper aangekomen, schiet hij voorlangs. Even later komt Okke de Jonge over rechts weer goed door. In plaats van de bal voor te geven op de geheel vrij staande Aad Withaar probeert hij zelf te scoren. De bal gaat weer voorlangs. Nagele krijgt in de slotfase nog een heel goede kans, maar op het moment dat Leon Rienks van dichtbij de bal binnen zou schieten, stoot de bal door een oneffenheid op het veld zichtbaar een andere kant op. Espel probeerde het in de slotfase nog wel, maar de veelal lange bal van achteruit bracht Nagele niet in al te grote problemen meer. Eindstand Espel - Nagele 1-3. Espel voelde zich met deze nederlaag tekort gedaan terwijl Nagele vond dat ze over de hele wedstrijd gezien toch wel verdiend hadden gewonnen.

Opstelling Nagele: Redmer Miedema, Emiel Krops, Laurens Bloo, Koen Westervoorde, Remon Kappers (65. Stijn Andela), Dennis Koene (60. Ad Withaar), Jeroen van der Vijgh, Jens Riks, Thomas Koene (60. Okke de Jonge), Thijs Engelchor (75. Leon Rienks) en Sander Koene. Reservekeeper: de pas 15 jarige Yelte Hiddinga.