Nagele verslaat thuis laagvlieger SVBS ‘77

Ploegstraat 10
8308AA
NAGELE

Nagele verkeert de laatste weken niet in haar beste vorm en komt maar moeizaam tot winst. Vandaag in de thuiswedstrijd tegen het in de onderste regionen verkerende SVBS ´77 was het niet anders. SVBS ’77 was duidelijk naar Nagele gekomen voor een puntje en probeerde daar waar mogelijk het tempo uit de wedstrijd te halen en dat lukte heel aardig. Nagele wist daar, zeker in de eerste helft, niet goed raad mee. Tel daarbij op het feit dat een aantal spelers van Nagele niet echt op scherp stonden. Een voorbode voor een moeizame wedstrijd en dat zou het uiteindelijk ook worden.

Toch had Nagele dat voor een groot deel aan zichzelf te danken omdat het over de hele wedstrijd gezien heel veel kansen kregen, de een nog mooier dan de ander. Maar het scoren ging Nagele zeker vandaag niet goed af. In de eerste helft speelde Nagele met de stevige oostenwind in haar rug. Dat kwam het spel van Nagele niet ten goede. De ballen werden niet altijd even zuiver ingespeeld en als een bal dan niet goed in de voeten wordt gespeeld, zorgt de wind ervoor dat de bal meteen onbespeelbaar wordt. Maar ondanks het matige voetbal had Nagele al voor rust toch op een ruime voorsprong kunnen staan.

Er kwamen kansen voor Jens Riks (bal uit een vrije trap op de paal) en toen hij even later 1 op 1 de keeper van SVBS ’77 op zijn pad vond. Voor Sander Koene die na een kwartier spelen hard overschot en in een van de laatste minuten van de eerste helft ook weer na een 1 op 1 situatie op de keeper schoot. Maar de grootste kans was echter voor Jeroen van der Vijgh die het op slag van rust presteerde om een voorzet vanaf de rechterkant van binnen de 5 meter midden voor het doel hoog over te schieten en geloof het, dat was moeilijker dan om de bal binnen te schieten.

Na rust was het qua kansen niet veel anders. Ook nu weer voldoende kansen voor Nagele. In de 49e minuut kwam Nagele uiteindelijk dan toch op voorsprong. Na een corner schoot Okke de Jonge de bal uit de rebound hoog in de touwen: 1-0. SVBS’77 had even later zo maar op 1-1 kunnen staan. Een harde voorzet van de rechterkant werd door verdediger Stijn Andela van Nagele niet helemaal goed beoordeeld. Hij kopte de bal uiteindelijk via de lat over het eigen doel. Uit de corner die daar op volgde kopte een van de spelers van SVBS’77 de bal over het doel van Nagele. Aan de ander kant waren er kansen voor Sander Koene, hij kopte uit een corner van Jens Riks de bal op de buitenkant van de paal en voor Thomas Koene die zijn schot door de keeper van SVBS’77 net naast getikt zag worden.

In de 62e minuut kwam Nagele dan toch op een 2-0 voorsprong. Vaak wordt een doelpunt vooraf gegaan door een assist, maar dat was hier niet het geval. Dit doelpunt, de mooiste van de wedstrijd was voor 100% de verdienste van Stijn Andela. Als rechtervleugelverdediger onderschepte hij vanuit zijn verdedigende positie de bal, ontweek 2 stevige tackles en stoomde met de bal aan de voet diagonaal het veld over. Hij werd door geen enkele speler van SVBS’77 een strobreed in de weg gelegd en kon daardoor zomaar op de linkerkant van het veld met de bal aan de voet de 16 meter binnen lopen. De keeper van SVBS’77 kwam zijn doel uit maar met de buitenkant rechts schoot Stijn de bal bij de 2e paal binnen. Een fraaie goal na een evenzo fraaie solo. Hij bracht daarmee de stand op 2-0 en de wedstrijd leek gespeeld. Toch zou Nagele het zich nog even moeilijk maken.

SVSB’77 koos er voor om met de harde wind in de rug de bal iedere keer weer hoog in het centrum van de verdediging van Nagele te spelen. Deze ballen, gedragen door de wind, waren meestal heel moeilijk te beoordelen. Nagele had daar ook best wel moeite mee maar hoewel het niet altijd de schoonheidsprijs verdiende, kon Nagele verdedigend toch vrij eenvoudig stand houden. Toch zou SVBS’77 de achterstand nog tot 2-1 terug weten te brengen. Een vrije trap vanaf de rechterkant werd door een van de spelers van SVBS’77 met het hoofd verlengd en verdween onhoudbaar in de verste bovenhoek: 2-1.

Het was zaak voor Nagele om in de resterende tijd, de wedstrijd bevond zich inmiddels in de 85e minuut, bij de les te blijven om de verdiende voorsprong niet toch nog geheel onnodig uit handen te geven. Gelukkig gaf Nagele in de slotfase deze voorsprong niet uit meer uit handen. Sterker nog, het had de 2-1 voorsprong verder uit moeten breiden. Pim Withaar schoot eerst nog steenhard naast terwijl Sander Koene in de slotfase na een 100 % kans de bal toch nog naast wist te schieten. De stand onderging geen verandering meer en toen de goed leidende scheidsrechter Korf affloot, mocht Nagele weer 3 punten op haar conto bijschrijven.

Met nog 6 wedstrijden te gaan, doet Nagele nog steeds mee om de titel, maar is daarbij afhankelijk van MSC uit Meppel dat 3 punten op Nagele voor staat maar een veel beter doelsaldo heeft. Bij een gelijke stand is uiteindelijk het doelsaldo bepalend. Zoals de situatie nu is, moet Nagele hopen dat MSC een keer punten laat liggen (of er moet flink gescoord gaan worden). Dan kan er de laatste thuiswedstrijd tegen MSC heel wat op het spel staan. Wat uiteraard niet vergeten moet worden, Nagele mag dan zelf in de resterende wedstrijden geen enkele fout meer maken en dat is gezien het vertoonde spel van vandaag nog geen 100% zekerheid.

De opstelling van Nagele: Redmer Miedema, Emiel Krops, Laurens Bloo, Remon Kappers (65. Leon Rienks), Stijn Andela (75. Wessel Claassen), Jens Riks (75. Dennis Koene), Jeroen van der Vijgh, Pim Withaar, Luc de Buck (65. Thomas Koene), Sander Koene en Okke de Jonge.