Nagele kwartier verwijderd van stunt tegen hoofdklasser Hoogeveen

Hoogeveen

Finn van Kommer
Jamai Kriekjes

Mannen KNVB beker Amateurs 1e ronde Groep 1 KO Regio 3

10 november 2021 19:30

N. Zeeman

Sportpark Creil
Toernooilaan 3
8312AM
CREIL

Bij de loting van de eerste knock-out ronde van de beker had Nagele de pech om Hoogeveen als tegenstander te treffen. Een wedstrijd van David tegen Goliat. Hoogeveen is koploper in de zondag hoofdklasse en Nagele speelt bovenin mee in de 5e klasse. Nagele had weliswaar thuis geloot, maar omdat Nagele niet over veldverlichting beschikt, moest er uitgeweken worden naar een ander veld. Creil was bereid om haar veld en kleedkamers beschikbaar te stellen. Nagele stelde dit zeer op prijs.

Nagele was vooraf niet erg gerust op een goed resultaat. Er ontbraken nog al wat spelers. Met name de spelers met ervaring, de oudere spelers, ontbraken. Zo kon het gebeuren dat Remon Kappers met zijn 24 jaar de oudste speler was en dat er een elftal in het veld stond met een gemiddelde leeftijd van iets meer dan 20,5 jaar, waaronder 3 spelers van JO19: Branco van Mourik (basis) en de invallers Tijn Riks en Jaron Kalter. De laatste maakte gisteravond zijn debuut in het eerste elftal.

Voor Hoogeveen was de wedstrijd op papier natuurlijk een eenvoudige opgave want met zo’n enorm verschil in klassen, Hoogeveen speelt maar liefst 5 klassen hoger dan Nagele, zou deze wedstrijd voor Hoogeveen toch een eenvoudige klus moeten worden. In de wandelgangen wordt wel eens gesteld, elke klasse hoger scheelt 2 doelpunten. Dus 5 klassen hoger keer 2 doelpunten is 10 doelpunten verschil, dubbele cijfers dus. En dat is wat de spelers van Nagele nu net op het Youtube kanaal van Hoogeveen mee gekregen hadden afgelopen weekend. De aanvoerder had in een interview aangegeven dat het voor Hoogeveen normaliter een eenvoudige avond zou moeten worden. De wedstrijd snel op slot spelen en dan weer terug in de bus naar huis.

Vanaf de aftrap drong Hoogeveen Nagele terug op eigen helft om meteen orde op zaken te stellen, dus om de openingstreffer te scoren. Nagele kwam de eerste 5 minuten ongeschonden door, maar daarna ontstonden er wat kansjes voor Hoogeveen. Tussen de 6e en de 12e minuut kreeg Hoogeveen een 3-tal mogelijkheden, maar de deze avond uitblinkende keeper Redmer Miedema wist doelpunten te voorkomen. Hoewel het elftal van Nagele en zeker haar verdediging goed stond, kreeg Hoogeveen in de loop van de eerste helft nog een aantal schietkansen, maar de zuiverheid liet veelal te wensen over en anders zat er op het laatste moment altijd wel weer een speler van Nagele tussen. Hoewel Nagele vooral veel moest verdedigen, schroomde het niet om daar waar mogelijk de aanval te zoeken. Het gevaar moest dan met name komen van de snelle aanvallers, Thomas Koene, Sander Koene en Luc de Buck, aangevuld met middenvelder Okke de Jonge. Echt kansen kreeg Nagele in de eerste helft niet.

Ondertussen tikte de klok steeds verder door. Vijf minuten werden 10 minuten, 10 minuten werden 20 minuten, 20 minuten werden een half uur en in de 45e minuut stond er nog steeds een 0-0 stand op het scorebord.

Na rust eenzelfde spelbeeld. Hoogeveen was uiteraard ook de 2e helft de bovenliggende partij die het spel moest maken. Toch kreeg Nagele in de 2e helft iets meer mogelijkheden dan voor rust. De beste kans was in de 4e minuut na rust voor Sander Koene. Een corner van Dennis Koene werd door hem in vrijstaande positie net over gekopt. Naast deze grote kans kreeg Nagele na rust nog een paar kleine kansjes via onder andere Luc de Buck en Koen Westervoorde, maar doelpunten leverden deze kansjes niet op.

Maar logischerwijs kwam de meeste dreiging van Hoogeveen. Naarmate de wedstrijd vorderde was het toch merkbaar dat het uitblijven van de openingstreffer het spel van Hoogeveen niet ten goede kwam. Dit leidde zo nu en dan tot wat irritatie. Ook in de 2e helft tikte de klok steeds verder door in het voordeel van Nagele. Nagele hield nog steeds stand. Het zou uiteindelijk tot de 74e minuut duren voordat de openingstreffer viel. Na een aantal goede reddingen moest keeper Redmer Miedema uiteindelijk toch capituleren: 0-1. Doelpuntenmaker Finn van Kommer. Hoewel er toen nog een kwartier te spelen was, leek een verrassende uitslag er niet meer in te zitten. Opvallend was wel dat Hoogeveen er toch nog niet helemaal zeker van was. Bij corners van Nagele ging Hoogeveen zelfs met 11 man terug. Tot scoren kwam Nagele niet meer. In de slotminuut van de wedstrijd wist Hoogeveen via Jamai Kriekjes nog een keer te scoren en bepaalde de eindstand daarmee op 0-2 waarmee het door is naar de volgende bekerronde. Uiteraard een verdiende overwinning voor Hoogeveen, maar helemaal van zelf ging het toch niet.

De spelers van Nagele, waarvan er inmiddels een paar aan het einde van hun latijn waren, konden met opgeheven hoofd het veld verlaten. Ze hadden hun huid meer dan duur verkocht, meer zat er vanavond niet in. Rest ons nog om Creil nogmaals te bedanken voor de gastvrijheid.

Komende zaterdag is Nagele vrij. Volgende week zaterdag, zaterdag 20 november, staat er voor Nagele een topper op het programma. Dan wordt er in Steenwijk gespeeld tegen koploper Steenwijk. Het publiek dat er vanavond was, zal er volgende week in ieder geval weer bij zijn.

Opstelling Nagele:  Redmer Miedema, Remon Kappers, Koen Westervoorde, Stijn Andela, Leon Rienks, Dennis Koene, Branco van Mourik (65. Tijn Riks), Okke de Jonge (80. Jaron Kalter), Luc de Buck (65. Thijs Engelchor), Thomas Koene (80. Sebastian van Breugel) en Sander Koene.