Nagele buigt achterstand in slotfase om tegen Steenwijk

vv Steenwijk 1

Wesley Busscher
Robbert van de Leij
Assist: Stijn Andela

5e klasse G

16 april 2022 14:30

P.R. Hannema

Sportpark v.v. Nagele
Ploegstraat 10
8308AA
NAGELE

Na de nederlaag van vorige week thuis tegen VCG was het voor Nagele zaak om de inhaalwedstrijd thuis tegen Steenwijk zonder kleerscheuren door te komen. Bij een nederlaag zouden de kansen om nog mee te doen in de race om het kampioenschap tot een minimum teruggebracht worden. Nagele zou de wedstrijd uiteindelijk zonder kleerscheuren doorkomen, maar vraag niet hoe.

Al na 3 minuten kwam Nagele op achterstand te staan. In een van haar eerste aanvallen kreeg Steenwijk in aanvallend overzicht een numeriek overwicht. De door Steenwijk over de linkerkant opgezette aanval leverde uiteindelijk een vrije man op aan de rechterkant. Linkervleugelverdediger Leon Rienks leek in eerste instantie nog redding te brengen, maar dezelfde speler van Steenwijk kreeg een 2e kans. Keeper Redmer Miedema van Nagele was op slag kansloos: 0-1.

Daarna nam Nagele langzaam aan het initiatief en kreeg ook kansen om weer langszij te komen. De eerste grote kans was voor Jeroen van der Vijgh. Hij kopte in de 14e minuut een vrije trap van Leon Rienks op de paal. Even later weer een kans voor Nagele. Sander Koene kopte een vrije trap van Jens Riks via de grond over het doel van Steenwijk. In de 26e minuut speelde Ad Withaar zich net buiten de 16 fraai vrij. Hij kreeg een uitstekende schietkans, maar zag zijn schot geblokt worden door de keeper van Steenwijk. Twee minuten later weer een kans voor Nagele. Nu kopt Stijn Andela uit een corner naast. Kansen zat voor Nagele, maar toch had Nagele aan het eind van de 1e helft nog het geluk dat het niet met een 0-2 achterstand de kleedkamers op moest gaan zoeken. Vanaf de rechterkant kreeg Steenwijk een uitgelezen kans om haar 2e doelpunt te scoren, maar gelukkig voor Nagele wist keeper Redmer Miedema met zijn voet nog net redding te brengen.

Wie gedacht had dat Nagele na rust meteen het initiatief zou gaan nemen, kwam bedrogen uit. Zeker de eerste 20 minuten van de 2e helft was het voetbal van de kant van Nagele niet om aan te zien. Steenwijk kwam al in de 3e minuut van de 2e helft op rozen te zitten. Laatste man Laurens Bloo ging gruwelijk de fout in en bood de spits van Steenwijk een niet te missen kans: 0-2. Ook na deze 0-2 achterstand bleek uit niets dat Nagele nog terug in de wedstrijd zou komen. Nagele leverde nauwelijks strijd en dat de wedstrijd nog zou kantelen in het voordeel van Nagele zat er eigenlijk niet meer in. Bij Nagele waren er maar weinig mensen die daar nog vertrouwen in hadden.

Maar uiteindelijk zou de wedstrijd toch nog kantelen, maar wel heel laat. Een belangrijke rol was daarin weggelegd voor de al snel in de 2e helft ingebrachte wissels Okke de Jonge en Luc de Buck. Zij gaven Nagele weer wat kleur om de wangen en zouden uiteindelijk een belangrijke rol gaan spelen in de slotfase van de wedstrijd. In de 72e minuut gaf Remon Kappers een bal voor bij de 2e paal. Luc de Buck ging er vol voor en wist de bal bij de 2e paal knap binnen te koppen: 1-2. Een paar minuten later was het weer raak. Vanaf de linkerkant bracht Okke de Jonge de bal voor, in de voeten van Emiel Krops. Emiel kapte zijn directe tegenstander uit en schoot van net buiten de 16 vanaf de rechterkant de bal binnen bij de verste paal: 2-2.

Voor Steenwijk zouden de druiven uiteindelijk erg zuur worden. In de eerder dit seizoen gespeelde uitwedstrijd bij Steenwijk wist Nagele vlak voor tijd de winnende treffer te scoren. Vandaag was het niet anders. Net voordat de extra tijd aanbrak, scheidsrechter Hannema liet maar liefst 8 minuten doorspelen, kwam Nagele op voorsprong toen Luck de Buck een dieptepass van achteruit van Stijn Andela goed op waarde wist te schatten en de 3-2 binnenschoot. Dit doelpunt werd door Steenwijk hevig aangevochten want aanvaller Luck de Buck zou hands hebben gemaakt. Scheidsrechter Hannema kwam echter niet op zijn beslissing terug en het doelpunt bleef staan. In de resterende blessuretijd probeerde Steenwijk nog wel om weer langszij te komen, maar kon aanvallend niet echt meer overtuigen waardoor een vandaag zeker niet imponerend Nagele toch nog 3 punten op haar conto mocht bijschrijven.

Scheidsrechter Hannema was natijd de gebeten hond en werd na afloop door een aantal Steenwijkers voor vanalles en nog wat uitgemaakt. Waar Steenwijk zich een slechte verliezer toonde kwam Nagele dus met de schrik vrij. De komende weken heeft Nagele, in ieder geval op papier, een makkelijk programma en lijkt het zich op te kunnen maken voor een zinderend slot van deze competitie. Maar de wedstrijd van vandaag heeft wel laten zien dat Nagele wel iedere wedstrijd goed bij de les moet blijven, want zo’n draak van een wedstrijd als vandaag kan Nagele zich niet nog een keer permitteren. Komende zaterdag speelt Nagele weer thuis. Tegenstander is dan SVBS’77 uit Belt Schutsloot.

Opstelling Nagele: Redmer Miedema, Laurens Bloo, Emiel Krops, Koen Westervoorde (20. Stijn Andela), Leon Rienks (45. Remon Kappers), Jeroen van der Vijgh, Pim Withaar, Sander Koene, Jens Riks, Thomas Koene (62. Luc de Buck) en Ad Withaar ( 62. Okke de Jonge).