Ook tweede derby prooi voor Nagele na zege bij Tonego

8315AM
LUTTELGEEST
tel. 0527-202781

Nagele speelde vandaag in dit nog prille seizoen al weer haar 2e polderderby. Eerder in het seizoen werd in Bant gewonnen van Creil/Bant. Vandaag werd er in Luttelgeest gewonnen van Tonego.

Nagele kende vandaag vooraf wat personele problemen. Vooral in defensief opzicht was het even puzzelen. Laurens Bloo en Koen Westervoorde waren geblesseerd. Hierdoor begonnen Leon Rienks en Remon Kappers in de basis. Beide spelers konden na afloop terugkijken op een uitstekende wedstrijd. Grootste probleem voor trainer Peter Wiesenekker was echter de afwezigheid van vaste keeper Redmer Miedema die al weer aan zijn 4e seizoen bij Nagele bezig is en tot op vandaag nog geen enkele competitieminuut gemist had. Ook hij moest met een blessure verstek laten gaan. De oplossing werd gevonden in de in het 2e elftal voetballende Tim Schaafsma. Tim is in het verleden keeper geweest in het 1e elftal van Sportclub Emmeloord, maar had inmiddels al 3 jaar niet meer op doel gestaan. De keuze voor Tim pakte uitstekend uit. Hij straalde rust uit en wist zijn doel schoon te houden. Hierbij moet wel aangetekend worden dat Tonego het hem niet al te moeilijk maakte, maar op de momenten dat hij er moest staan, stond hij er ook.

De beginfase van de wedstrijd was duidelijk voor Nagele. Net als vorige week had het na 10 minuten zo maar met 0-2 of 0-3 voor  kunnen staan. Waar Nagele over de linkervleugel vandaag aanvallend geen potten kon breken, was dit op de rechterkant anders. Er werd goed gebruik gemaakt van de regelmatig op snelheid diepgaande Emiel Krops. Al in in de 2e minuut kwam hij door en schoot hij op de keeper. In minuut 6 de 2e kans voor Nagele. Ad Withaar zette Sander Koene vrij voor de keeper, maar een doelpunt leverde dit niet op. In de 9e minuut weer een kans voor Nagele, die niet verzilverd werd door Emiel Krops.

Wist Tonego daar aanvallend dan niets tegen over te stellen? Wel iets, maar zeker de eerste helft niet erg veel. Wij noteren pas in de 31e minuut de eerste mogelijkheid voor Tonego. Een schot van net buiten de 16 ging voor Tonego net langs de verkeerde kant van de paal. Maar toen stond het inmiddels al 0-1 voor Nagele. Emiel Krops speelde zich uitstekend vrij aan de rechterkant, speelde de bal daarna in de voeten van Ad Withaar die op zijn beurt de bal meteen terugspeelde op de diepgaande Emiel. Vanaf de rechterkant mocht hij alleen op het doel van Tonego afgaan, hij maakte geen fout en zette Nagele op een 0-1 voorsprong.

In de 36e minuut kopt Sander Koene een vrije trap van Stijn Andela boven op de lat terwijl Tonego in de 38e minuut aan de andere kant overschiet. De laatste kans in de eerste helft was weer voor Nagele. In een bijna identieke situatie waarmee hij Nagele op een 0-1 voorsprong zette, schoot Emiel Krops vlak voor rust net voorlangs.

De rust brak aan met een 0-1 voorsprong voor Nagele. Met deze 0-1 voorsprong en met in het achterhoofd dat Tonego de 1e helft aanvallend niet echt gevaarlijk was geworden, ging Nagele met een gerust hart de kleedkamer in.

De 2e helft was het spelbeeld toch wel wat anders. Tonego kwam goed uit de kleedkamer en zocht duidelijk meer de aanval dan voor rust. Veel kansen voor Tonego waren er echter niet te noteren. Aan de andere kant werd ook Nagele nauwelijks gevaarlijk. In de 60e minuut leek Nagele helemaal op rozen te komen zitten toen een overtreding van een de spelers van Tonego op Leon Rienks van Nagele met rood werd bestraft.

Tonego zette echter een tandje bij en ging 1 op 1 spelen. Nagele had daar geen goed antwoord op en wist daar, in ieder geval zeker in aanvallend opzicht, absoluut niet van te profiteren. Tonego probeerde Nagele terug te dringen en leek daar zo nu en dan aardig in te slagen, maar werd daarbij niet echt gevaarlijk. Halverwege de 2e helft wist keeper Tim Schaafsma een schot vanaf de linkerkant in de korte hoek onschadelijk te maken.

In de 65e minuut de 1e wissel aan de kant van Nagele. De moegestreden Emiel Krops maakte plaats voor Okke de Jonge terwijl later in de 2e helft ook nog Branco van Mourik, Dennis Koene en Thijs Engelchor hun opwachting maken. Dit ging ten koste van Sander Koene, Thomas Koene en Ad Withaar.

Het zou uiteindelijk toch nog 0-2 voor Nagele worden. Vlak voor de reguliere speeltijd verstreken was, schoot Remon Kappers een vrije trap van buiten de 16 door de muur binnen. Wel moet hierbij aangetekend worden dat de keeper van Tonego niet helemaal vrij uit ging.

Na de reguliere speeltijd kwamen er nog bijna 10 extra minuten bij, hoofdzakelijk blessuretijd waarin Dennis Koene tot tweemaal toe dichtbij de 0-3 was. De meeste blessuretijd werd bijgeteld doordat Pim Withaar bij een kopduel een forse snee boven zijn wenkbrauw opliep. Met een echte tulband om zijn hoofd kon hij wedstrijd toch nog uitspelen. De laatste kans deze middag was in de laatste seconden voor Tonego, maar Tim Schaafsma wist met een knappe redding zijn doel toch schoon te houden.

De 0-2 voorsprong in deze pittige wedstrijd waarin de scheidsrechter naast een rode ook nog een aardig aantal gele kaarten uit moest delen, kwam niet meer in gevaar. Door deze overwinning handhaaft Nagele zich in de bovenste regionen van de 4e klasse A.

Volgende week speelt Nagele thuis tegen Foarut. Ook dit zal geen eenvoudige opgave voor Nagele worden want waar Nagele vandaag uit won bij Tonego, won Foarut op eigen veld met maar liefst 4-1 van IJVC.

Opstelling Nagele: Tim Schaafsma, Stijn Andela, Remon Kappers, Cas Riks, Leon Rienks, Pim Withaar, Jeroen van der Vijgh, Sander Koene (80. Branco van Mourik), Emiel Krops (65. Okke de Jonge), Ad Withaar (75. Thijs Engelchor) en Thomas Koene (80. Dennis Koene).