Nagele en AVC delen de punten

AVC 1

22 april 2023 14:30

P.R. Hannema

Sportpark v.v. Nagele
Ploegstraat 10
8308AA
NAGELE

Aan de thuiswedstrijd tegen AVC hield Nagele uiteindelijk toch nog een punt over. Daar zag het na een half uur spelen zeker niet naar uit, want wat Nagele de eerste 30 minuten op de mat legde was niet eens matig te noemen, maar gewoon ronduit slecht. AVC was de eerste 30 minuten dan ook veruit de bovenliggende partij, Nagele kwam er niet of nauwelijks aan te pas. In de stromende regen kwam Nagele al binnen 10 minuten op een 0-1 achterstand te staan toen een de bal na een corner bij de eerste paal via een paar tussenstations in het doel van Nagele verdween:0-1.

Je zou mogen verwachten dat Nagele na deze vroege achterstand wat terug zou doen, maar daar was het op dat moment niet toe in staat. In aanvallend opzicht kwam Nagele niet of nauwelijks aan te pas. AVC bleef de bovenliggende partij zonder echt heel gevaarlijk te worden. Verder dan een paar hoge ballen voor het doel en een enkel schot naast kwam AVC niet. Nagele moest in de eerste helft al vrij snel wisselen. Linkervleugelverdediger Remon Kappers moest met een hamstringblessure het veld verlaten. Hij werd vervangen door de van een blessure terug komende Laurens Bloo. Hoewel Laurens wedstrijdritme ontbeerde, speelde hij zeker in verdedigend opzicht een goede wedstrijd.

Pas na een kleine 30 minuten spelen kreeg Nagele eindelijk wat meer vat op de tegenstander en kwam het voorzichtig aan ook iets meer aan aanvallen toe. Gevaarlijk werd Nagele de eerste helft echter geen moment. De rust zou uiteindelijk met een 0-1 achterstand aanbreken.

Na rust liep de schrijver van dit verslag met een van de supporters van AVC het veld op. Deze supporter snapte niet dat Nagele op de 3e plaats van de ranglijst stond, zo slecht vond hij Nagele vandaag voetballen. Daar had hij op dat moment natuurlijk gelijk in, maar zei onze verslaggever, de wedstrijd gaat over 90 minuten en niet over 45.

En dit bleek uiteindelijk dan ook echt te kloppen. Na rust was Nagele duidelijk de bovenliggende partij en had het aan het eind van de wedstrijd zelfs de 3 punten nog kunnen binnen slepen. Of dat dan verdiend geweest zou zijn, was natuurlijk zeker gezien de slechte eerste helft maar zeer de vraag. Kansen om te winnen kreeg Nagele uiteindelijk wel, maar ook AVC kreeg in de 2e helft nog een paar hele goede kansen om te scoren, maar keeper Redmer Miedema was vandaag voor AVC de sta in de weg. Na een 3-tal minuten spelen in de 2e helft leek een schot van AVC in de bovenhoek te verdwijnen, maar Redmer Miedema wist met een fraaie redding de 0-2 te voorkomen.

In de 57e minuut kwam Nagele langszij. Na een overtreding op rechterspits Emiel Krops kreeg Nagele aan de rechterkant van het veld ter hoogte van de 16 meterlijn een vrije trap te nemen. Jens Riks krulde hem voor het doel en Stijn Andela kopte onhoudbaar binnen:1-1. Met Jens Riks hebben we meteen de uitblinker bij Nagele de 2e helft genoemd. Naarmate de 2e helft vorderde begon hij steeds beter te spelen. Zeker nadat zijn broer Tijn eveneens op het middenveld kwam te voetballen.
Nadat Thomas Koene nog een keer naast had geschoten waren de minuten 60 tot en met 65 duidelijk voor AVC. AVC kreeg in deze 5 minuten een paar hele goede mogelijkheden. Eerste nog raakte de centraal achterin spelende Cas Riks de bal volkomen verkeerd en schoot hem, gelukkig voor Nagele, hard over het eigen doel. Daarna was het keeper Redmer Miedema die met een paar knappe reddingen AVC van scoren af wist te houden. Hoewel AVC in de slotfase van de wedstrijd vooral met hoge ballen vanaf de zijkant nog een paar keer gevaarlijk werd, waren de beste kansen aan het eind van de wedstrijd voor Nagele. De beste kans was voor Tijn Riks die een goede klik had met Sander Koene. Nadat een een-tweetje eerst nog net verkeerd afliep, werd hij even later door dezelfde Sander Koene vrij voor de keeper van AVC gezet. Alleen op de keeper afgaande dacht Tijn na hoe hij de keeper wilde passeren. Hij dacht na over een stiftje, maar de bal kwam voor zijn minder sterke linkerbeen, stiftje was geen optie dus. Daarom probeerde hij met binnenkant van zijn linkervoet de bal langs de keeper te spelen, maar de keeper van AVC voorkwam erger voor AVC.

Uiteindelijk zou er niet meer gescoord worden en hield Nagele aan deze wedstrijd dus 1 punt over. Door dit gelijke spel houdt Nagele de 3e plaats voorlopig nog stevig in handen. Komende zaterdag wacht Nagele een zware uitwedstrijd. Dan speelt het uit tegen het sterke Franeker, de nummer 2 van de ranglijst. Dat het voor Nagele dan een zware middag wordt, staat vooraf wel vast. De toch al rijkelijk gevulde ziekenboeg lijkt na vandaag alleen maar groter te worden omdat zowel Cas Riks als Remon Kappers met een hamstringblessure vroegtijdig het veld moesten verlaten.

Opstelling Nagele: Redmer Miedema, Stijn Andela, Cas Riks (70. Max Koene), Koen Westervoorde, Remon Kappers (12. Laurens Bloo), Jeroen van der Vijgh, Jens Riks, Sander Koene, Luc de Buck (70. Tijn Riks), Thomas Koene en Emiel Krops.