Clublied: Nagele Blauw

19 september 2019 19:15

Het nummer 'Blauw' van The Scene had al enige tijd zijn eigen Nagele tekst. Nagele Blauw is een klein jaar bekend bij de insiders, maar nu is dit lied voor iedereen hier te beluisteren. Het originele nummer verscheen in 1990 en werd een grote hit in Nederland en België. Net zoals veel klassiekers is Blauw bij toeval ontstaan. Thé Lau experimenteerde al een poosje met het aanslaan van losse snaren, omdat hij het spelen van volle akkoorden niet onderscheidend genoeg vond. Zo ontstond de melodie voor Blauw, alleen de tekst wilde maar niet komen.

Tot een bezoek aan een Grieks restaurant. "Die avond had ik ook even veel gedronken als de Grieken en werd ik helemaal overweldigd door de enorme hoeveelheid blauw die in dat eetcafé aanwezig was. Nog voor de voordeur had ik het; dat moet het zijn. Blauw. En terwijl ik de sleutel in het slot draaide drong de zin zich aan mij op 'ik heb vannacht gedronken en gezien hoe geen vrouw ooit krijgt wat ze verdient'.

De Nagele versie is ook bij toeval onstaan door een select clubje dat wat langer in de kantine bleef hangen dan gebruikelijk, en die waarschijnlijk ook even veel hadden gedronken als de Grieken. Nagele Blauw was geboren en terwijl de sleutel van de kantine in het slot werd gedraaid drong de zin steeds weer aan ons op: 'Ik heb vandaag bewondert en gezien, mijn blauwe hart dat klopte weer voor tien'.

Beluister hier de Nagele versie: Nagele Blauw.