Voorbeschouwing Nagele 1 - Tonego 1

5 mei 2023 20:00

Tegenstander Tonego kent een moeizaam tweede deel van de competitie waarin drie punten uit tien duels werden behaald zonder een winstpartij. Werd er eerst nog een puntje gehaald uit bij Foarut (1-1), de zes daarop volgende wedstrijden werden allemaal verloren. Zowel AVC, Franeker, Sleat, Tollebeek, IJVC en TOP '63 wonnen. En dat bracht Tot Ons Nut En Genoegen Opgericht in de gevarenzone. Er volgden de laatste weken twee gelijke spelen tegen Creil-Bant en Delfstrahuizen waarna vorige week thuis met 0-4 verloren werd van QVC.

Tonego staat dit jaar onder leiding van trainer Klaas Jongsma, die na één seizoen in Luttelgeest heeft besloten na de zomer aan de slag te gaan bij Delfstrahuizen. Dat is beduidend korter dan huidig Nagele JO19 coach en trainer van de jongste jeugd Steven van Mourik (vandaag tevens de balsponsor) die van 2009 tot 2019 maar liefst tien seizoenen de manschappen uit Luttelgeest succesvol onder zijn hoede had met als uitschieters twee seizoenen in de 2e klasse.

Het is dan ook even geleden dat Nagele thuis Tonego heeft ontvangen voor de competitie. Dit was tien jaar geleden in het seizoen 2012/2013 in de 3e klasse A. Nagele verloor op eigen veld met 1-5 door goals van Thijs de Vries (2x), Sjoerd Tuinhof, Joep Henselmans en Frank Wentink. Toevalligerwijs staan al deze spelers ook dit jaar op de selectielijst van Tonego waarbij Sjoerd Tuinhof de topscorer is met 10 treffers. Nagele redde overigens vlak voor tijd de eer via Ad Withaar.

In dat jaar degradeerde Nagele via de nacompetitie naar de 4e klasse toen DESZ over twee duels te sterk bleek. Tonego bleef vervolgens jaren in de 3e klasse spelen met zelfs dus twee keer een uitstapje naar de 2e klasse, waar het in 2018/2019 voor het laatst in speelde. Vorig jaar werd er gedegradeerd uit de 3e klasse en ook dit jaar moet het team angstvallig naar beneden kijken met een 12e plaats op de ranglijst, wat aan het einde van het seizoen een nacompetitieplaats betekent voor lijfsbehoud. Met 17 punten uit 21 wedstrijden weet het alleen TOP '63 onder zich al is dat slechts op doelsaldo. De nummers 11 en 12 spelen nacompetitie, de nummer 13 degradeert rechtstreeks.

Ook Nagele kan een overwinning weer goed gebruiken want in de laaste vijf wedstrijden loopt het wat moeizamer waarbij er maar één keer werd gewonnen (0-1 bij Foarut). Verder werd er verloren van QVC (1-2), waren er twee gelijke spelen tegen SVN en AVC (beide 1-1) en werd er vorige week verloren bij Franeker (5-0). De derde plaats (goed voor nacompetitie om promotie) is nog steeds goed in handen en eventuele winst zou deze plek verstevigen aangezien de andere inhaalwedstrijd in 4A vandaag Tollebeek tegen AVC is. Maar makkelijk zal dat niet worden mede gezien de uitwedstrijd waarin Tonego in de 2e helft, zelfs met tien man, liet zien over een goed team te beschikken maar Nagele de bij rust verkregen voorsprong (doelpunt Emiel Krops) in de slotfase wist uit te breiden via een vrije trap van Remon Kappers: 0-2. En tel daarbij op dat traditiegetrouw de staartploegen in de eindfase van een competitie zich gaan roeren en de nodige punten weten te bemachtigen om degradatie te ontlopen.

De wedstrijd in Nagele begint om 14:30 uur en staat onder leiding van scheidsrechter M.J. Assen. Bij de opkomst zal Nagele JO12 mee het veld oplopen aangezien zij onlangs knap kampioen werden in de 3e fase. Tot zaterdag!

Na de wedstrijd zal er muziek zijn in de kantine en/of terras, zal het Rad van Avontuur draaien en zijn er broodjes hamburgers aanwezig of te wel Burgers & Beats. Kom gezellig langs.

(De online voorbeschouwing bij thuiswedstrijden van Nagele 1 is dit seizoen de vervanger van de wedstrijdboekjes die u vorige seizoenen altijd van ons gewend was).

Klik hier voor meer info over de wedstrijd>>