Eenvoudige zege Nagele bij buurman Ens

E.P. Seidelstraat 4 a
8307BL
ENS

Waar trainer Erik Hanekamp van Ens met een incomplete selectie aan de start verscheen in de wedstrijd van Ens tegen Nagele verkeerde trainer Peter Wiesenekker van Nagele in de luxe positie om met een nagenoeg complete selectie aan de start te verschijnen met op de bank een 5-tal wisselspelers die net zo goed basisspelers hadden kunnen zijn. Wel ontbrak bij Nagele middenvelder Jeroen van der Vijgh, een toch altijd belangrijke speler voor Nagele.

Hoewel het een derby betrof, Nagele en Ens liggen tenslotte maar een kilometer of 7 uit elkaar, was daarvan op het veld niet echt sprake. Voordat Ens het goed en wel in de gaten had stond Nagele al op een 2-0 voorsprong. Luc de Buck, die vandaag in de basis mocht beginnen, kende een gouden start. Voordat de eerste minuut op de klok stond, de wedstrijd was pas 43 tellen oud, scoorde hij al de 1-0 voor Nagele. Een bal van Sander Koene leek een prooi voor de keeper van Ens te worden, maar die twijfelde. Luc de Buck niet: 0-1. Nog geen 5 minuten later werd het 0-2. Weer was het Luc de Buck die scoorde en weer was Sander Koene de aangever. Sander Koene mocht ingooien en had geen enkele moeite om de toch wel lichte wedstrijdbal midden voor het doel op de 5-meterlijn te gooien. Of Ens daar geen rekening mee had gehouden is niet bekend, Luc de Buck wel. Hij mocht de bal zomaar binnenkoppen bij de 2e paal: 0-2. Dus na 6 minuten stond er al een riante 0-2 voorsprong op het bord.

Na die 0-2 probeerde Nagele de wedstrijd van achteruit te controleren. De bal werd steeds rondgespeeld en het was aan Ens om hier iets tegen te doen. Ens probeerde dat zo nu en dan wel, maar echt overtuigend was het niet. In de eerste helft ondernam Ens slechts een 3-tal doelpogingen met de beste kans in minuut 27 toen het een vrije kopkans kreeg. Gelukkig voor Nagele ging de bal over het doel van keeper Redmer Miedema. Naast deze kopkans probeerde Ens nog een paar keer uit de 2e lijn te schieten, maar die schoten gingen over of het naast het doel van Nagele. Keeper Redmer Miedema hoefde in ieder geval niet handelend op te treden.

Maar voordat Ens deze kansen kreeg, had Nagele ook al een paar kansen gehad om haar 0-2 voorsprong uit te breiden. Stijn Andela was nog het dichts bij een doelpunt, maar zijn schot van net buiten de 16 ging net naast. In minuut 29 was het wel raak. Nagele kwam op rechts eenvoudig in balbezit en Luc de Buck kon met de bal aan de voet zomaar de 16 meter inlopen. Precies op het juiste moment speelde hij de bal af aan de volledig vrijstaande Ad Withaar. Ad had ook geen enkele moeite om de bal binnen te schieten en bracht daarmee de stand op 0-3.

Hoewel de wedstrijd nog een uur te gaan had bleek achteraf dat de wedstrijd toen al gespeeld was want Nagele kwam daarna geen moment meer in de problemen. Daarvoor was Ens, zeker in aanvallend opzicht, te machteloos. Nagele kan het zich alleen kwalijk nemen dat het voor rust bij 0-3 bleef want er waren kansen voldoende om de voorsprong verder uit te breiden. Luc de Buck, weer hij, was in de 38e minuut dicht bij een treffer, maar schoot nu op de paal. Laurens Bloo kreeg voor rust nog een goede kans, maar hij schoot van binnen de 16 te zacht in. Op slag van rust kreeg Sander Koene nog een dot van een kans op aangeven van Thomas Koene, maar ook hij wist deze kans niet in een doelpunt om te zetten.

Na rust was de wedstrijd van een matig niveau. Nagele werd door Ens wat meer teruggedrongen op eigen helft. De eerste 25 minuten van de 2e helft was het slechtste deel van deze wedstrijd van Nagele. Ens wist daar niet van te profiteren. Wel kreeg Ens in de 56e minuut nog een goede kans om wat terug te doen, maar een goed schot van een meter of 12 werd door Redmer Miedema onschadelijk gemaakt. Bij Nagele was het Pim Withaar die in de 2e helft de eerste goede kans voor Nagele kreeg. Met links schoot hij van net buiten de 16 goed in, de keeper van Ens wist dit schot te keren.

Vanaf minuut 65 begon trainer Peter Wiesenekker van Nagele te wisselen. Hij bracht kort achter elkaar nog een 5-tal frisse spelers in. Deze nieuwe spelers hadden er nog zin in terwijl Ens zich zo langzaam aan neer leek te gaan leggen bij een onvermijdelijke nederlaag.  Nagele kreeg in de slotfase nog een aantal goede kansen. Er kwamen kansen voor Thomas Koene, na goed voorbereidend werk van Okke de Jonge en Luc de Buck, Leon Rienks (vrije trap net over), Sander Koene op aangeven van Okke de Jonge en Okke de Jonge zelf die alleen op de doelman van Ens mocht afgaan. Maar doelpunten leverden deze kansen niet meer op. Het zou uiteindelijk bij 0-3 voor Nagele blijven. De goed leidende scheidsrechter Klompien had een hele makkelijk middag en Nagele was uiteindelijk tevreden met de 0-3 overwinning. Bij Ens is de situatie anders. Ook vandaag kwamen er bij Ens weer een paar spelers met blessures bij. Het zal voor trainer Erik Hanekamp dan ook nog een hele klus worden om een sterk team op de been te brengen om het aanstaande dinsdagavond VCG uit Geesbrug in Geesbrug moeilijk te maken.

De opstelling van Nagele vandaag: Redmer Miedema, Emiel Krops, Stijn Andela (70. Wessel Claassen), Laurens Bloo (68. Remon Kappers), Leon Rienks, Dennis Koene (65. Jens Riks), Pim Withaar, Sander Koene, Thomas Koene, Ad Withaar (65. Okke de Jonge) en Luc de Buck (78. Koen Westervoorde).