Vertrouwenscontactpersoon

Vertrouwenscontactpersoon (VCP)

Mijn naam is Lousan Withaar. Ik ben in 1963 geboren in de Noordoostpolder en sinds 1988 woon ik in Nagele. Ik ben getrouwd en heb 4 zonen.  Ik werk als familierechtadvocaat en -mediator in de regio Flevoland en Lemmer met een eigen  kantoor op Urk. Regelmatig kunt u mij zien op het voetbalveld langs de lijn en in de kantine als vrijwilligster , dit overigens alleen in de morgens.

Afgelopen jaar heb ik op verzoek van het bestuur van VV Nagele een cursus vertrouwenscontactpersoon (VCP) bij het NOC NSF gevolgd. Tijdens de vorige algemene ledenvergadering ben ik al door het bestuur aangekondigd en benoemd.  Onze voetbalvereniging streeft ernaar om een veilige, sociale en plezierige sportvereniging te zijn. Als vertrouwenscontactpersoon hoop ik daar een bijdrage aan te kunnen leveren. Als VCP ben ik overigens onafhankelijk en dus geen lid van het bestuur.

Het is belangrijk dat iedereen in een veilige omgeving kan voetballen/sporten, alleen in een voor jou veilige omgeving blijf je plezier in voetballen houden.  Als  vertrouwenscontactpersoon kan ik  helpen om voor iedereen  een veilige sportomgeving te bereiken.

Binnen onze vereniging ben ik het eerste aanspreekpunt voor iedereen  (lid, ouder, trainer, leider, toeschouwer, vrijwilliger) die een vraag heeft over of te maken heeft met grensoverschrijdend gedrag en hier met iemand over wil praten. Denk bijvoorbeeld aan treiteren en/of pestgedrag, agressie ( langs de lijn), discriminatie, seksuele intimidatie en andere voor jou ongewenste omgangsvormen. Het is natuurlijk mooi als je problemen zelf of samen met een teamgenoot kunt oplossen, maar dat is voor lang niet iedereen zo gemakkelijk en dan is het fijn als je er met iemand in vertrouwen over kunt praten.

Wat kun je van mij verwachten?

Je kunt jouw  verhaal op vertrouwelijke basis met mij bespreken.  Ik zal luisteren naar jouw zorgen, klacht of probleem.  Samen zullen we dan bespreken wat er voor nodig is om de zorgen weg te nemen en/of een oplossing zoeken.   Verder kan ik je doorverwijzen naar hulpverlening als dat nodig is. Mocht het zo zijn dat we er samen niet uitkomen omdat het probleem te groot is, dan kan ik terugvallen op een vertrouwenspersoon van het NOC/NSF, die jou/ons dan verder helpt.

Mijn activiteiten als vertrouwenscontactpersonen vallen onder de verantwoordelijkheid van het  bestuur van VV Nagele. Ik zal dan ook moeten rapporteren  of er meldingen zijn geweest, van welke aard deze meldingen waren en hoe voortgang en afsluiting hebben plaatsgevonden. In deze rapportage zullen geen namen genoemd worden en wordt de vertrouwelijkheid gewaarborgd. Alleen op die manier immers kan het bestuur werken aan het creëren van een veilige sportomgeving.

Je kunt contact opnemen via de email ([email protected]). Laat daar alsjeblieft alleen het verzoek achter om contact met je op te nemen met je telefoonnummer en verdere contactgegevens.

Lousan Withaar.