Nagele thuis onderuit tegen kampioen MSC

M.S.C. 1

Bjorn Lefferts
Yves Spruijt
Joshoa Stekelenburg

5e klasse G

4 juni 2022 14:30

M.E. van den Beld

Sportpark v.v. Nagele
Ploegstraat 10
8308AA
NAGELE

Vorige week ging de titel al naar MSC en waar 4 juni lange tijd rood stond omcirkeld, stond er afgelopen zaterdag helaas weinig op het spel. Nagele leek met de gedachten onbewust al bij de nacompetitie en wist er eigenlijk geen moment een echte wedstrijd van te maken. Het duel tussen de nummer 2 Nagele en de nummer 1 MSC werd dan ook terecht met 0-3 verloren, na een snelle 0-2 achterstand.

Nadat captain Emiel Krops een bloemetje had overhandigd aan de aanvoerder van MSC kon de wedstrijd van start. Nagele leek alles behalve wakker in de openingsfase. Nadat het na twee minuten al een levensgrote kans wegggaf was het twee minuten later wel raak. LB4 nam een bal verkeerd aan met zijn knie. Daar wist de handige Soufiane El Kadouri wel raad mee. Hij omspeelde LB4 en trok de bal voor de goal waar het een koud kunstje was voor Bjorn Lefferts om te scoren. Een minuut later al weer een grote kans voor MSC maar deze werd gemist. Al vroeg moest Luc de Buck geblesseerd naar de kant. Hij werd vervangen door JO19 speler Branco van Mourik. Ook zijn teamgenoten Cas Riks en Tijn Riks kwamen in de tweede helft binnen de lijnen, waardoor er op het laatst niet alleen drie JO19 spelers maar ook drie 'Riksjes' in het veld stonden.

De keeper van MSC had het rustig in deze eerste helft want geen één keer hoefde hij handelend op te treden. Rond minuut 25 had je even het idee dat Nagele er wat beter in kwam, maar dit was van korte duur. En dat was misschien ook wel de verdienste van MSC dat natuurlijk lekker frank en vrij kon spelen en beschikt over een goed team met enkele uitstekende spelers. Zij speelden nog wel wat mogelijkheden bij elkaar deze 1e helft. Yves Spruijt benutte daar in de 20e minuut één van na een aanval over rechts: 0-2.

De tweede helft kwam Nagele wat beter voor de dag en kon er een mogelijkheid voor Sander Koene worden genoteerd. MSC wist nog één keer te scoren. In de 74e minuut kon Joshoa Gravenberg de bal op 6 meter van de goal vogeltje vrij aannemen en zijn harde schot liet keeper Redmer Miedema kansloos. Doordat nummer drie Alcides ook verloor (8-3 bij VCG), is Nagele op de tweede plaats geeindigd in deze 5e klasse G en wacht volgende week de nacompetitie als er op bezoek wordt gegaan bij VV Heerenveen.

Opstelling Nagele: Redmer Miedema, Emiel Krops (45. Remon Kappers), Laurens Bloo, Stijn Andela, Wessel Claassen (70. Tijn Riks), Leon Rienks (45. Cas Riks), Koen Westervoorde, Jeroen van der Vijgh, Jens Riks, Sander Koene (60. Ad Withaar), Luc de Buck (13. Branco van Mourik).

Topscorer
Topscorer aan Nagele-zijde werd Sander Koene met 18 competitie goals. Hij eindigde hiermee op een knappe tweede plaats op de topscorers lijst van 5G voor Jesse Bakker van MSC (17 goals). Bijna was Sander eerste geworden, hij had er slechts 21 meer moeten scoren. VCG-speler Enrico Schonewille wist dit seizoen namelijk maar liefst 39 keer het net te vinden. Ook Jeroen van der Vijgh kwam knap tot dubbele cijfers. Met 14 goals eindigde hij op de 7e plek. Luc de Buck, Ad Withaar (beide 8 goals) en Thomas Koene (6 goals) complementeren de Nageler top 5. In totaal wisten 14 verschillende spelers van Nagele het net te vinden. Ad Withaar komt met zijn goals overigens gevaarlijk dichtbij Jacco Vessies wat betreft all time competitiegoals. Jacco staat bovenaan met 88, Ad heeft er inmiddels 87. Nieuw op deze lijst is aanvoerder Pim Withaar, hij kwam met stip binnen met 1 goal. De ketchupfles theorie bewaren we voor de nacompetitie, want dan is de captain er weer bij wist hij te melden.

Nacompetitie
Loting heeft uitgewezen dat Nagele als hoogst geëindigde periodewinnaar van 5G uit moet spelen tegen de hoogste geëindigde periodewinaar van 5A en dat is oude bekende VV Heerenveen. Zij werden 2e achter kampioen IJVC. De winnaar van dit enkele duel plaatst zich voor de finale op neutraal terrein op 18 juni. Tegenstander zal de winnaar van het duel SETA - Haren zijn. De verliezer is uitgeschakeld.

En ja, we weten niet hoe Heerenveen deze wedstrijd gaat aanvliegen. Ze hebben immers niet heel veel te winnen want ze maken volgend jaar gebruik van het horizontale overstaprecht van de zondag naar de zaterdag. Dit betekent dat het zondagteam dat nu 1e klasse speelt volgend jaar uitkomt in de 1e klasse zaterdag. Het huidige zaterdagteam kan dus niet promoveren, en een x-aantal spelers van dit team zullen volgend seizoen aansluiten in de 1e klasse. Promoveert Heerenveen wel, dan laten ze een lege plek achter in de 4e klasse die niet zal worden ingevuld. Wat Nagele moet doen is naar zichzelf kijken, met 90 minuten lang drive en focus. Want dat Nagele goed kan voetballen en strijd op de mat kan leggen hebben we dit seizoen vaak genoeg gezien en dat moet de basis zijn voor deze nacompetitie.

We hopen zaterdag veel supporters te mogen begroeten in Heerenveen om het team te steunen in de jacht op promotie naar de 4e klasse. Let op: de wedstrijd begint niet om 14:30 uur maar om 17:00 uur. Tot dan!!