Goal diep in blessuretijd doet Nagele verliezen van VCG

8308AA
NAGELE
tel. 0527-652694

Voor het eerst in dit kalenderjaar speelde Nagele in competitieverband een thuiswedstrijd met als tegenstander VCG uit Geesbrug. Een ploeg die zich uitstekend hersteld heeft na een slechte competitiestart en voorafgaand aan deze wedstrijd 6 punten achterstand had op Nagele. Winst in deze wedstrijd was dus voor beide ploegen belangrijk. Bij winst zou Nagele VCG definitief van zich afschudden, bij verlies zou VCG op 3 punten van Nagele komen.

Nagele begon goed en kwam al snel op voorsprong. In de 5e minuut gaf Pim Withaar aan de rechterkant een goede pass op Okke de Jonge die de bal op de paal schoot. In de rebound tikte Ad Withaar de 1-0 binnen. Een opsteker voor Nagele zo’n vroeg doelpunt. In de beginfase was VCG nog niet al te gevaarlijk. Het eerste kwartier kreeg keeper Redmer Miedema van Nagele dan ook nauwelijks iets te doen, maar dat zou uiteindelijk toch veranderen.

Het belangrijkste wapen van VCG is haar linkerspits, Enrico Schonewile. Bij nagenoeg elke gevaarlijke aanval van VCG was hij betrokken. Stijn Andela had de eer hem af te stoppen. Dat leek in de beginfase goed te gaan, maar in de 15e minuut ging Stijn op een gevaarlijke plek, net binnen de 16, een duel met hem aan en maakte hierbij een overtreding: strafschop. De door dezelfde Enrico Schonewille genomen strafschop werd door Redmer Miedema weliswaar nog wel met de hand aangeraakt, maar dit was niet voldoende om de gelijkmaker te voorkomen: 1-1. Hierna ontspon zich een wedstrijd die kwalitatief misschien niet altijd even goed was, maar wel heel intens. Opvallend was dat, hoewel beide ploegen graag willen voetballen, veel de lange bal werd gehanteerd. Dat vraagt veel van de middenvelders.

Na de gelijkmaker was VCG de gevaarlijkere ploeg en kreeg de beste kansen. In de 19e minuut werd een corner net naast gekopt, in de 24e minuut belandde een schot van VCG op de paal terwijl nog geen minuut later Enrico Schonewille van buiten de 16 hard op de handen van keeper Redmer Miedema schoot. Het was absoluut niet zo dat het eenrichtingsverkeer was, maar aanvallend was Nagele de 1e helft minder gevaarlijk dan haar tegenstander. In de 27e minuut was Nagele wel dicht bij haar 2e treffer toen Ad Withaar op aangeven van Jens Riks via de keeper van VCG naast schoot. Beide ploegen kregen in de slotfase van de eerste helft nog wel wat mogelijkheden, met de beste mogelijkheden voor VCG, maar gescoord werd er niet meer. Rust 1-1.

Na rust kwam Nagele sterk uit de kleedkamer. Wel moest Nagele meteen na rust wisselen want na zijn allereerste actie na rust moest Okke de Jonge zich met een liesblessure laten vervangen. Zijn plaats werd ingenomen door Luc de Buck. Maar voordat deze wissel plaatsvond kreeg Nagele via Thomas Koene al meteen na rust een uitstekende mogelijkheid om weer op voorsprong te komen, maar een doelpunt bleef uit. Een paar minuten later weer een goede kans voor Nagele. Ad Withaar speelde Thomas Koene vrij. De keeper van VCG hield Thomas Koene ten koste van een corner van scoren af. In minuut 53 weer een kans voor Nagele. Nu voor Ad Withaar op aangeven van Laurens Bloo. Ook dit leverde voor Nagele niet het gewenste resultaat op.

Terwijl Nagele in de beginfase van de 2e helft de beste kansen had, was het aan de andere kant VCG dat in de 59e minuut op voorsprong leek te komen. Na een diepe bal op linkerspits Enrico Schonewille kwam Redmer Miedema zijn doel uit. Hij werd omspeelt waarna de bal voorgegeven werd op de volledig vrijstaande spits van VCG die eenvoudig leek te scoren. In een uiterste poging wist Stijn Andela deze spits net wat uit balans te brengen waardoor de bal niet tussen, maar naast de palen belandde.

Daarna kon de wedstrijd alle kanten op met kansjes voor beide ploegen. VCG kreeg nog een goede kopkans terwijl Luc de Buck aan de andere kant namens Nagele op de paal schoot. In de slotfase had Nagele het meeste initiatief. VCG leek tevreden te zijn met de 1-1 stand, maar Nagele wist dat het achterin op haar tellen moest passen. Elke tegenaanval van VCG was dreigend.

De wedstrijd bleef tot de laatste minuut spannend. De blessuretijd zou uiteindelijk bepalend zijn. Scheidsrechter Bakker liet 7 minuten doorspelen.Beide ploegen kregen in de slotfase nog een grote kans met de eerste grote kans voor Nagele. Een afgemeten voorzet vanaf de linkerkant van Sander Koene kwam op het hoofd van de goed inlopende Pim Withaar terecht die van binnen de 5 meter vallend inkopte en voor 2-1 leek te gaan zorgen. De keeper van VCG wist op werkelijk miraculeuze wijze een doelpunt te voorkomen. Aan de andere kant kreeg VCG ook nog een goede kans. Vanaf de rechterkant gaf Enrico Schonewile voor op de vrijstaande Erwin Doorn die via de onderkant van de lat voor de 1-2 zorgde: 1-2. Na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Bakker vierde VCG de overwinning als ware het een kampioenschap. Nagele droop teleurgesteld af richting kleedkamers want door deze nederlaag is de koppositie verder uit zicht en komen de ander ploegen dichterbij. Volgende week zaterdag, paaszaterdag, speelt Nagele weer een thuiswedstrijd. Dan krijgt Nagele Steenwijk op bezoek.

Opstelling Nagele: Redmer Miedema, Emiel Krops (80. Remon Kappers), Leon Rienks (46. Laurens Bloo), Stijn Andela, Koen Westervoorde, Sander Koene, Jens Riks, (82. Dennis Koene), Pim Withaar, Okke de Jonge (47. Luc de Buck), Ad Withaar en Thomas Koene.