Nagele wint op bezoek bij lastige horde Foarut

Foarut 1

15 april 2023 14:30

R Dijkstra

Sportpark Schatzenburg
Rypsterdyk 23
9036JE
MENAAM

In een winderige wedstrijd in Menaldum, in het hoge noorden van Nederland, trok Nagele na 90 minuten tegen Foarut aan het langste eind. Er werd een minimale 0-1 overwinning behaald. De wind was vandaag erg bepalend. Deze stond dwars over het veld waardoor het duel zich met name aan één zijde van het veld afspeelde. Mede daardoor werd het een matig schouwspel. Nagele, dat voor aanvang van de wedstrijd op de ranglijst ruim boven tegenstander Foarut stond, kon dit onderlinge verschil niet op het veld waarmaken. Foarut ging over de hele wedstrijd gezien aardig gelijk op.

Bij Nagele was de bijdrage van Leon Rienks vandaag van korte duur. Al in de 11e minuut moest hij geblesseerd het veld verlaten. In een uiterste poging om de bal nog te spelen ging hij net iets te lang door waarna hij de keeper van Foarut niet meer kon ontwijken en ten val kwam. Met een schouderblessure moest hij het veld verlaten en werd vervangen door Luc de Buck.

In de eerste helft zat er weinig lijn in het spel. Met name in aanvallend opzicht stelden de teams teleur. Beide ploegen kregen wel een paar mogelijkheden waarbij Nagele het dichtst bij de openingstreffer was toen Remon Kappers de bal na een prachtig genomen vrije trap via de onderkant van de lat weer terug het veld in zag stuiteren. Al met al ging het voor rust dus aardig gelijk op, maar in de slotfase werd Nagele wel iets sterker. Omdat geen van beide ploegen het net wist te vinden werd door de spelers met een 0-0 stand de kleedkamers opgezocht terwijl het aanwezige publiek richting kantine ging om zich op te warmen.

Na rust gebeurde er meer. Er werd meer strijd geleverd. Stijn Andela kreeg bij Nagele als rechtervleugel verdediger het meest te verduren. Tot drie keer toe werd hij, op snelheid liggend, op forse wijze onderuit gehaald. Dit leverde Foarut terecht een 2-tal gele kaarten op.
In de tweede helft waren er meer kansen te noteren dan in de eerste helft. In de 67e minuut kwam Nagele gelukkig op voorsprong toen Remon Kappers een vrije trap via een speler van Foarut binnen schoot: 0-1. Een op dat moment belangrijke voorsprong omdat doelpunten deze middag duur bleken te zijn. Bij Nagele werden in de 70e minuut Emiel Krops en Branco van Mourik vervangen door Wessel Claassen en Thomas Koene.

In de 70e minuut kreeg een van de spelers van Foarut een uitstekende kopkans, maar hij raakte de bal volkomen verkeerd terwijl even later een goed schot door keeper Redmer Miedema onschadelijk werd gemaakt. Nagele kreeg zelf een paar goede kansen om op een 0-2 voorsprong te komen, maar Sander Koene, Thomas Koene en Luc de Buck konden geen van allen van dichtbij de keeper van Foarut passeren. De beste van deze kansen was voor Luc de Buck die op fraai aangeven van Thomas Koene alleen op de keeper van Foarut af mocht gaan, maar dus ook niet wist te scoren.

Het venijn zat vandaag in de staart. In de 87e minuut sloeg van het een op het andere moment de vlam in de pan toen de rechterspits van Foarut ongehoord hard doorging op de op de grond liggende keeper Redmer Miedema. De spelers van Nagele namen het voor hun keeper op. Er gebeurde dan ook van alles. Toen de gemoederen weer wat bedaard waren en alle kruitdampen opgetrokken waren was het de vraag wat de scheidsrechter zou doen. Hoeveel kaarten zou hij trekken, welke kleur zouden deze kaarten hebben en natuurlijk wie zouden deze kaarten krijgen? Tot verrassing van velen bleef het bij een gele kaart voor de speler van Foarut die de overtreding maakte.

In de resterende speeltijd en extra tijd was er nog voldoende te beleven. Foarut ging vol voor de gelijkmaker maar van dichtbij werd vanuit vrije positie hoog overgeschoten terwijl Redmer Miedema een schot knap wist te keren. Zelfs de keeper van de thuisploeg ging mee naar voren waardoor alle spelers uiteindelijk op de helft van Nagele stonden. Remon Kappers maakte daar in de slotfase bijna nog goed gebruik van. Na een afgeslagen aanval van Foarut kwam de bal voor zijn voeten en van halverwege de eigen helft, we hebben het zeker over een meter of zeventig, schoot hij de bal hard en laag richting het lege doel. Jammer voor hem en jammer voor Nagele ging de bal net langs de verkeerde kant van de paal.

De wedstrijd zou uiteindelijk, na een toch wel tumultueuze slotfase, in een 0-1 overwinning voor Nagele eindigen. Ook na het laatste fluitsignaal waren er nog een paar opstootjes, maar uiteindelijk keerde de rust terug en zochten alle spelers dan toch hun eigen kleedkamer op. Al met al een moeizame wedstrijd, maar wel met een goed resultaat waardoor de 3e plaats op de ranglijst steeds steviger in handen komt. Nagele heeft met 2 wedstrijden minder gespeeld 4 punten voorsprong op nummer vier IJVC en met 1 wedstrijd minder gespeeld 6 punten voorsprong op nummer vijf Tollebeek.

Opstelling Nagele: Redmer Miedema, Stijn Andela, Cas Riks, Koen Westervoorde, Remon Kappers, Jeroen van der Vijgh, Leon Rienks (12. Luc de Buck), Branco van Mourik (70. Thomas Koene), Sander Koene, Jens Riks en Emiel Krops (70. Wessel Claassen).