Eenvoudige winst Nagele tegen SVN ‘69

Ploegstraat 10
8308AA
NAGELE

Het verschil met vorige week zaterdag was groot. Vorige week zaterdag speelde Nagele zonder de gebroeders Withaar uit in Stavoren tegen de nog zonder puntenverlies zijnde koploper QVC, vandaag speelde Nagele met de gebroeders Withaar thuis tegen de nog puntloze hekkensluiter SVN’69 uit Nijeveen.

In de problemen kwam Nagele vandaag eigenlijk geen moment, maar het had bij rust toch nog zo maar 1-1 kunnen staan.

Nagele begon voortvarend want het had na 10 minuten spelen zo maar op een 3-0 voorsprong kunnen staan. Na 10 minuten spelen stond het uiteindelijk slechts 1-0. Al na 49 seconden had het 1-0 moeten zijn. Ad Withaar zette Emiel  Krops vrij voor de keeper, maar van dichtbij schoot hij op de keeper.
In de 6e minuut een identieke situatie. Nu zette Ad Withaar Sander Koene vrij voor de keeper, maar ook dat leverde geen doelpunt op. In de 10e minuut was het wel raak. Ad Withaar speelde de bal op het juiste moment in de voeten van Luc de Buck die op zijn beurt Sander Koene in stelling bracht: 1-0.

Na de sterke start van Nagele werd het allemaal wat minder, maar ook in een mindere fase kwam Nagele eigenlijk nauwelijks in de problemen tegen het aanvallend vrij machteloze SVN’69. In de 30e minuut kopte Luc de Buck namens Nagele de bal op aangeven van Sander Koene in de handen van de keeper van SVN’69. In de 32e minuut leek het dan toch 2-0 voor Nagele te worden. Stijn Andela begon een rush op eigen helft, passeerde een aantal van zijn tegenstanders en mocht alleen op het doel van SVN’69 afgaan. In plaats van de bal binnen te schieten, zag hij zijn schot net langs de verkeerde kant van de paal gaan.

In de 37e minuut kreeg SVN’69 een 100 procent kans om de stand weer in evenwicht te brengen. De voor de rest sterk voetballende Koen Westervoorde koos binnen de 16 voor een voetballende oplossing, maar zijn balletje breed op Stijn Andela was tekort. Stijn probeerde nog wel de bal te spelen, maar hij nam daarbij zijn directe tegenstander mee. De scheidsrechter kon niet anders dan naar de stip wijzen.

Keeper Redmer Miedema ging iets uit het midden van het doel staan en verplichte de penaltynemer van SVN’69 om de vrije hoek te kiezen. Dat deed hij ook en dat was precies wat Redmer hoopte want voordat de bal de doellijn gepasseerd was, lag hij al in de baan van het schot en maakte de penalty onschadelijk. Nagele kon daardoor na 45 minuten spelen toch nog met een 1-0 voorsprong richting de kleedkamer gaan.

Na rust kwam Nagele met een gewijzigd elftal binnen de lijnen. Luc de Buck maakte plaats voor Thomas Koene en Remon Kappers verving de licht geblesseerde Cas Riks. Na 5 minuten spelen in de 2e helft kreeg Nagele na rust haar eerste mogelijkheid. Ad Withaar speelde de bal op rechts diep op Emiel Krops die schuin op het doel van SVN’69 af mocht gaan. Zijn schot belandde in het zijnet.

Even later ging Emiel Krops over de rechtervleugel weer diep en gaf op het juiste moment de bal voor op Ad Withaar die op zijn beurt zijn volley gestopt zag worden door de keeper van SVN’69.

Nog geen 2 minuten later, we hebben het dan over de 57e minuut, was het wel raak. In een vrijwel identieke situatie, maar dan over links, gaf de diepgaande Thomas Koene de bal op het juiste moment voor op Ad Withaar die de voorzet in een keer uit de lucht hoog in de touwen volleerde: 2-0.

In de 66e minuut had het zo maar 3-0 kunnen en moeten zijn. De zojuist ingevallen Thijs Engelchor mocht vanaf rechts alleen op het doel van SVN’69 af gaan. In plaats van zelf te schieten en de stand op 3-0 te zetten, iets wat iedereen eigenlijk verwachtte, gaf hij de bal voor. Een van de verdedigers van SVN’69 kon daardoor nog net redding brengen.

Een paar minuten later zou het uiteindelijk wel 3-0 worden. Een ingooi van Stijn Andela werd door Jeroen van der Vijgh met zijn hoofd verlengd. De bal kwam voor de voeten van Sander Koene die eenvoudig het 3e doelpunt voor Nagele wist te scoren: 3-0.

Daarna geloofde Nagele het eigenlijk wel. Het voetbal werd slordig en de drive om de voorsprong verder uit te bouwen ontbrak bij Nagele. SVN’69 putte daar moed uit en kreeg zelfs ook een paar aardige kansen, maar keeper Redmer Miedema en de lat hielden SVN’69 van scoren af. Uiteindelijk zou SVN’69 toch nog weten te scoren. Uit een corner werd de 3-1 binnen gekopt. Verder liet Nagele het niet komen. Eindstand Nagele-SVN’69 3-1.

Al met al een verdiende overwinning voor Nagele. Het enige verwijt dat Nagele zich zelf zou kunnen maken is het feit dat ze SVN’69 zo lang in de wedstrijd heeft gelaten. De wedstrijd had al eerder beslist kunnen en moeten worden. SVN’69 is nog steeds zonder punten, maar dat zal binnenkort ongetwijfeld veranderen want SVN’69 hoort toch iets hoger op de ranglijst te staan. Wel zal het aanvallend dan wat beter voor de dag moeten komen.

Door deze overwinning staat Nagele inmiddels op een gedeelde 3e plaats. Volgende week zal deze plek verdedigd moeten worden in de uitwedstrijd tegen Tonego uit Luttelgeest. Dat dat geen eenvoudige zaak is, spreekt voor zich.

Opstelling Nagele: Redmer Miedema, Laurens Bloo, Cas Riks (46. Remon Kappers), Koen Westervoorde, Stijn Andela, Jeroen van der Vijgh, Pim Withaar, Sander Koene, Luc de Buck (46. Thomas Koene), Ad Withaar (75. Leon Rienks) en Emiel Krops (60. Thijs Engelchor).