Nagele 1 start met gelijkspel

5e klasse A

21 september 2019 14:30

Onbekend

Na de winst van afgelopen zaterdag in de laatste bekerwedstrijd op Oudehaske ging Nagele vol vertrouwen naar IJlst voor haar eerste competitiewedstrijd in dit nieuwe seizoen in de 5e klasse. Duidelijk was dat IJVC wist wat haar te doen stond want vanaf de eerste minuut zaten ze er fel op. Nagele had het daar veel moeite mee waardoor de opbouw regelmatig verstoord werd.

Toch leek Nagele al snel op voorsprong te komen, maar Okke de Jonge wist een 100% kans, na een voorzet van de rechterkant vrij voor het doel toch nog naast te schieten. De eerste helft was vrij rommelig, geen van beide ploegen kon echt een stempel op de weedstrijd drukken. In de 20e minuut kreeg Nagele haar 2e grote kans. Pim Withaar stuurde broer Jos diep. Alleen op de keeper afgaande probeerde Jos de keeper met een lob te verschalken, maar ook nu ging de bal naast. In de 23e minuut had Nagele het geluk aan haar zijde. Een van de spelers van IJVC mocht van dichtbij inschieten, maar tot geluk van Nagele belandde de bal ver buiten bereik van Nagele-keeper Redmer Miedema op de paal. Voor rust kreeg Nagele nog een goede kans maar ook Jeroen van der Vijgh wist de keeper van IJVC na een voorzet van Jos Withaar niet te passeren. De laatste kans in de eerste helft was voor IJVC. Een hard schot van net buiten de 16 ging net over. De rust werd bereikt met een 0-0 stand.

Na rust kwam Nagele sterk uit de kleedkamer en nam meteen het initiatief. Toch komt IJVC in de 4e minuut na rust bijna op een 0-1 voorsprong. Remon Kappers beoordeelde een hoog bal volkomen verkeerd, maar gelukkig wist IJVC hier niet van te profiteren. Even later kwam Nagele op een 0-1 voorsprong. Na een bal van achteruit van Stijn Andela mocht Jeroen van  der Vijgh alleen op de keeper afgaan. De keeper was kansloos: 0-1. Jeroen van der Vijgh speelde als spits vanmiddag een belangrijke rol, zo stond hij ook aan de basis van de 2e goal. Hij zette zijn directe tegenstander dusdanig onder druk dat deze balverlies leed waardoor Timo van Klaarbergen zomaar alleen op het doel van IJVC af mocht gaan. Ook hij maakte alleen voor de keeper geen fout en scoorde de 2e goal voor Nagele. Een  mooie stand zo vroeg in de 2e helft. Hoewel IJVC wel regelmatig dreigend doorkwam, kwam Nagele achterin niet in al te grote problemen. IJVC krijgt haar eerste grote kans pas in de 65e minuut van de 2e helft, maar dit levert vooralsnog geen doelpunt op. Nagele had in dezelfde minuut de wedstrijd kunnen, nee, moeten beslissen. Na een steekbal van Pim Withaar op Thomas Koene gaat laatstgenoemde vanaf de linkerkant de 16 in en vanaf de achterlijn geeft hij de bal voor op de volledig vrij staande Jeroen van der Vijgh, maar ook deze 100% kans levert geen doelpunt op, de bal verdwijnt naast het doel.

Aan de andere wordt IJVC voorzichtig aan gevaarlijker. In de 76e minuut mag een van de aanvallers van IJVC zo maar vrij opstomen richting het doel van Nagele, maar keeper Redmer Miedema weet knap redding te brengen. Een paar minuten later weer een goede kans voor YVC na een snelle uitbraak, maar ook dit levert geen doelpunten. Het kan in de slotfase eigenlijk niet meer fout gaan voor Nagele, de 3 punten lijken binnen. Maar Nagele vergat de wedstrijd op slot te gooien, Nagele had simpelweg de 0-2 voorsprong moeten consolideren door goed in de positie te blijven spelen en niet meer al te aanvallend te gaan spelen, maar dat gebeurde niet. Toch werd het aanvallende spel van Nagele in de slotfase nog bijna  beloond, maar een geheel vrijstaande Jeroen van der Vijgh kopte in de 84e minuut na een afgemeten voorzet van Timo van Klaarbergen van dichtbij de bal net over. De slotfase is helemaal voor IJVC.  In de 85e minuut heeft Nagele nog geluk als IJVC hard voorlangs schiet, maar in dezelfde minuut komt de 1-2 dan toch op het scorebord. IJVC beseft ineens dat er meer inzit en in de 90e minuut komt zelfs de 2-2 op het scorebord. Daar blijft het voor Nagele gelukkig bij. Eindstand 2-2.

Een uitslag waar Nagele vooraf wellicht tevreden mee kon zijn, maar voor Nagele voelde dit toch een beetje als een nederlaag aan, mede omdat een ogenschijnlijke veilige voorsprong in de slotfase toch nog uit handen werd gegeven. IJVC rekende in de slotfase nergens meer op, maar door er in te blijven geloven sleepten ze toch nog een gelijkspel uit het vuur. IJVC voelde zich ongetwijfeld de morele winnaar.