Nagele wint van hekkensluiter EBC

EBC 1

8 februari 2020 14:30

Onbekend

Voor Nagele stond er zaterdag een eenvoudige wedstrijd op het programma, een uitwedstrijd bij het nog puntloze EBC. Hoewel Nagele in de eerder gespeelde thuiswedstrijd niet al te geweldig speelde, won het toen na een moeizaam begin toch nog vrij ruim met 5-0.

Nagele had vooraf de intentie om EBC meteen onder druk te zetten om zo snel mogelijk op een 1-0 voorsprong te komen.  De intentie was er, maar de uitvoering was toch anders. Nagele nam wel vrij snel het heft in handen en speelde het grootste deel van de eerste helft en eigenlijk de hele wedstrijd op de helft van de tegenstander. Waar Nagele de intentie had om snel te scoren was EBC waarschijnlijk het veld op gegaan om zolang mogelijk de nul te houden. Ze trokken zich terug op eigen helft en probeerde Nagele niet echt in de wedstrijd te laten komen. Een overtreding werd niet geschuwd en daar waar mogelijk werd geprobeerd het spel zoveel mogelijk en zo lang mogelijk stil te leggen. Daar slaagde EBC uitstekend in en deze speelwijze wekte irritatie op bij Nagele. Uiteraard kwam dit het voetbal van Nagele niet ten goede.

Ondanks een veldoverwicht wist een zeker in de eerste helft slordig spelend Nagele zich nauwelijks kansen te creëren. Verdedigend had Nagele een eenvoudige middag, keeper Redmer Miedema had nauwelijks wat te doen. Toch had Nagele binnen het half uur op een 1-0 voorsprong moeten komen. Thijs Engelchor werd binnen de 16 onderuit gehaald: strafschop. Vanaf 11 meter had Rick Bloo de kans om Nagele op een 0-1 voorsprong te zetten, maar zijn slecht ingeschoten penalty kon vrij eenvoudig gekeerd worden door de keeper van EBC. Erg jammer, want juist een voorsprong had het Nagele veel makkelijker kunnen maken. Voor rust gebeurde er daarna niet al teveel meer zodat Nagele met een zondermeer teleurstellende 0-0 ruststand de kleedkamers in ging.

Na rust eenzelfde spelbeeld met dat verschil dat het voetbal van de zijde van Nagele langzaam aan steeds beter en rustiger werd. Het enige wat er nog aan ontbrak was een doelpunt, een kwestie van tijd. Het eerste doelpunt viel dan ook vrij snel, maar het was niet Nagele maar EBC dat in de 56e minuut op voorsprong kwam. De rechterspits van EBC kon na balverlies van Nagele zo maar in de vrije ruimte aangespeeld worden en mocht vrij op keeper Redmer Miedema afgaan die het nakijken had: 1-0. Het zal toch niet..

Maar gelukkig kwam het antwoord van Nagele vrij snel. Jens Riks, die net terug van een buitenlandse reis zijn eerste wedstrijdminuten in 2020 maakte, legde een vrije trap keurig bij de 2e paal neer. De kopsterke Stijn Andela kopte de bal fraai binnen: 1-1. Nog geen 2 minuten later werd het 1-2, nu scoorde Jens Riks op aangeven van Laurens Bloo. Nagele was na een kwartier spelen in de 2e helft door blessures al genoodzaakt 2 wissels in te brengen. Cas Riks en Timo van Klaarbergen werden vervangen door Dennis Koene en Sebastian van Breugel.

Nagele had na de verkregen voorsprong de wedstrijd daarna volledig onder controle. EBC leek conditioneel aan haar einde te zijn waardoor er steeds meer ruimte op het veld ontstond. De voorsprong van Nagele kwam dan ook niet meer in gevaar, maar het duurde wel  lang voordat de 3 punten definitief binnen waren. De klok was al ruim de 80 minuten gepasseerd toen de uitstekend ingevallen Sebastian van Breugel van net binnen de 16 meter de bal in de benedenhoek schoot: 1-3. Het verzet van EBC was toen helemaal gebroken. Sander Koene zorgde voor de 4-1 waarna Sebastian van Breugel met zijn 2e doelpunt van de middag in de 6e minuut van de extra tijd voor de 1-5 eindstand zorgde. Ondanks een wat moeizame wedstrijd gingen de 3 punten toch weer mee naar Nagele.

Het was sowieso een goede middag voor Nagele want de grootste concurrenten Udiros en Heerenveen verloren beiden. Udiros uit bij YVC (1-0) en Heerenveen thuis tegen Bakhuizen (1-2). Ook in de periode deed Nagele goede zaken. Bij winst in de komende twee wedstrijden is de 2e periode binnen. De komende twee weken is Nagele vrij. Wel wordt er op zaterdag 22 februari vriendschappelijk gespeeld in en tegen Tollebeek waarna er op dinsdagavond 25 februari in Almere gespeeld wordt tegen Buitenboys. Dit is een wedstrijd in het kader van de Rixax cup. Een wedstrijd waar bij wijze van experiment een aantal gewijzigde spelregels gehanteerd zullen gaan worden. Daarover later meer.