Nagele drukt Tonego dieper in de zorgen

Tonego 1

6 mei 2023 14:30

M.J. Assen

Sportpark v.v. Nagele
Ploegstraat 10
8308AA
NAGELE

Voor Nagele stond er vandaag een inhaalwedstrijd op het programma. Op eigen veld werd de eerder dit seizoen afgelaste wedstrijd tegen Tonego gespeeld. Voor beide ploegen een belangrijke wedstrijd. Nagele had de punten nodig om mee te blijven doen om een periodekampioenschap, Tonego had de punten hard nodig om degradatie te voorkomen. Het zou uiteindelijk een uitstekende dag voor Nagele worden.

De schrijver van dit artikel werd verzocht om toch een vooral positief verhaal te schrijven omdat de verslagen de laatste weken nou niet altijd echt even positief waren. En eerlijk gezegd, dat klopt ook wel. Daar was gezien het vertoonde spel ook niet echt een reden voor. Daar was het de laatste weken echt te matig voor.

De wedstrijd vandaag laat zich eenvoudig splitsen in een eerste helft en een tweede helft. De eerste helft gebeurde er bar weinig. Beide ploegen kregen enkele kleine kansen, maar wisten nauwelijks gevaarlijk te worden. Dat het bij rust nog 0-0 stond, vond niemand eigenlijk vreemd.

De tweede helft was niet te vergelijken met de eerste helft. Waar er in de eerste helft nauwelijks opwindende momenten waren, was dit na rust vele malen anders. Na rust was Nagele met name in het eerste deel gevaarlijker dan Tonego. Nadat Tonego in de 48e minuut net nog hard overgeschoten had, was Nagele in de tegenaanval doeltreffender. Emiel Krops mocht vanaf de zijkant op randje buitenspel doorgaan en gaf de bal precies op het juiste moment voor op Sander Koene die eenvoudig kon binnen tikken: 1-0.

In de 59e minuut claimde Nagele een strafschop. Thomas Koene leek alleen op de keeper van Tonego af te gaan, maar werd in de ogen van alles wat Nagele was binnen de 16 onreglementair ten val gebracht. De scheidsrechter dacht daar echter anders over en liet doorspelen. In het eerste kwartier na rust had Nagele haar voorsprong overigens wel kunnen en moeten vergroten. Sander Koene was een paar keer dichtbij een tweede treffer voor Nagele, maar hij wist het net niet vinden.

In de 58e minuut kreeg Tonego haar eerste kans na rust, maar keeper Redmer Miedema van Nagele wist Tonego van scoren af te houden. Redmer Miedema zou uiteindelijk deze middag een heel belangrijke rol spelen. Hoewel hij een paar keer als keeper wel heel gevaarlijk uitverdedigde, het publiek van Nagele kreeg er zelfs zweet in de handen van, was hij in de 80e minuut uiteindelijk wel bepalend in deze wedstrijd. Nadat hij eerste nog in een op een situatie in de 68e minuut knap redding had weten te brengen en naadat Nagele nog een paar goede kansen om op een comfortabele 2-0 voorsprong te komen niet wist te verzilveren, kreeg Tonego in de 80e minuut een uitgelezen kans om langszij te komen nadat Jeroen van der Vijgh na een sliding de bal binnen de 16 meter tegen zijn arm aan kreeg. De scheidsrechter kende Tonego een terechte strafschop toe. Tonego dacht langszij te komen, maar Redmer Miedema dacht daar anders over en wist de strafschop te stoppen en wist daarmee de gelijkmaker te voorkomen, een cruciaal moment in deze wedstrijd want Nagele wist na deze bijna gelijkmaker uiteindelijk nog 2 keer te scoren.

De credits gaan hier voor naar trainer Peter Wiesenekker van Nagele want de door hem in de slotfase ingebracht wissels bleken uiteindelijk heel doeltreffend te zijn. Eerst nog schoot Tonego in de 81e minuut in een kansrijke positie hard over, maar in de 85e minuut was het aan de andere kant wel raak. De na een lange blessureperiode ingevallen Thijs Engelchor gaf de bal precies op het juiste moment voor op de eveneens ingevallen Luc de Buck. Luc kon vrij eenvoudig de 2-0 voorsprong op het scorebord zetten. Thijs Engelchor zou uiteindelijk voor de 3-0 eindstand zorgen. Jens Riks liep op het middenveld een aantal spelers van Tonego eenvoudig voorbij en gaf de bal uiteindelijk af aan Thijs Engelchor. Het leek er op dat het schot van Thijs gekeerd werd door de keeper van Tonego, maar via de keeper ging de bal tergend langzaam over de doellijn van Tonego, de 3-0 was daarmee een feit.

Al met al een uitstekende uitslag voor Nagele. Hoewel het nog niet definitief is, kan een periodekampioenschap Nagele bijna niet meer ontgaan. Een hele positieve dag dus. Niet alleen het resultaat was vandaag uitstekend, maar ook het feit dat een aantal langdurig geblesseerde spelers weer hun opwachting maakten is positief te noemen. Pim Withaar speelde weer ruim een uur terwijl Thijs Engelchor in de slotfase ook weer zijn opwachting maakte in het eerste elftal van de VV Nagele. Ook Okke de Jonge was na lang blessureleed weer inzetbaar, maar hij kreeg van trainer Peter Wiesenekker nog geen speelminuten. Al met al lijkt het er op dat Nagele aan het eind van het seizoen weer over zijn meeste selectiespelers kan beschikken.

Opstelling Nagele: Redmer Miedema, Laurens Bloo (35. Wessel Claassen), Cas Riks, Remon Kappers, Koen Westervoorde, Pim Withaar (70. Dennis Koene), Jeroen van der Vijgh, Jens Riks, Thomas Koene (75. Thijs Engelchor), Emiel Krops (75. Luc de Buck) en Sander Koene.