Gemiste kans Nagele na uitschakeling in Heeg

De Skatting 1 A
8621BT
HEEG

Nagele speelde vandaag in de tweede ronde van de nacompetitie tegen 3e klasser Heeg met als inzet een plaats in de finale van de nacompetitie die uiteindelijk promotie naar de 3e klasse zou kunnen opleveren. In en tegen Heeg heeft Nagele hier 90 minuten lang zicht op gehad, maar verspeelde het in de verlenging in een tijdsbestek van nog geen 5 minuten alles volledig toen Heeg liefst drie keer wist scoren. Nagele was meteen knock-out en was niet meer in staat om ook nog maar iets terug te doen. Heeg wist in de eerste helft van de verlenging zelfs nog een keer te scoren: 7-3.

Zoals eerder geschreven, heeft Nagele lang zicht gehad op een goed resultaat. De eerste 90 minuten van de wedstrijd totdat de verlenging aanbrak, was Nagele duidelijk de beter voetballende ploeg en had zich hiervoor kunnen en misschien wel moeten belonen. In de reguliere speeltijd kreeg Nagele de meeste en de beste kansen, maar was Heeg in aanvallend opzicht veel effectiever dan Nagele.

Zorgenkindje bij Nagele was vandaag de defensie. Waar Nagele in het seizoen vaak kon vertrouwen op een heel stabiele defensie was hiervan vandaag geen sprake. Met name centraal achterin speelden Cas Riks en Remon Kappers erg onrustig. Vooral hoge ballen gaven veel problemen. Waar Nagele het meeste recht had op een voorsprong, onder andere via Max en Sander Koene, was het Heeg dat in de 35e minuut de score wist te openen na erg matig ingrijpen van de defensie van Nagele. Even later werd het zelfs 2-0 en leek Nagele met deze achterstand de kleedkamer in te gaan. Maar nog voor rust rechtte Nagele haar rug door binnen enkele minuten alweer langszij te komen. Laurens Bloo zorgde via een van de verdedigers van Heeg voor de aansluitingstreffer en even later was het Jeroen van der Vijgh die een corner van Jens Riks met zijn hoofd promoveerde tot doelpunt zodat er na 45 minuten spelen toch nog een 2-2 stand op het scorebord stond.

Ondanks het betere spel van Nagele in de eerste helft was Nagele natuurlijk tevreden met deze 2-2 ruststand gezien de 2-0 achterstand die er vlak voor rust nog op het scorebord stond. De meegereisde supporters hadden er na 45 minuten spelen dan ook alle vertrouwen in dat het net zoals zo vaak de laatste weken in de tweede helft toch wel goed zou komen. Zeker gezien het spelbeeld in de eerste helft.

Maar net als in de eerste helft kwam Nagele ook nu weer op achterstand. Na een diepe bal mocht de spits van Heeg alleen op keeper Redmer Miedema afgaan. Hij schoot de bal langs de keeper van Nagele en naast het doel, maar kwam daarna in aanraking met de keeper van Nagele en kwam ten val. Hoewel de bal voor hem absoluut niet meer te bereiken was, leverde deze val Heeg toch een door Nagele zwaar aangevochten penalty op. Zoals verwacht kwam de scheidsrechter niet meer op zijn beslissing terug. Vanaf elf meter maakte Heeg geen fout en stond Nagele weer op achterstand: 3-2.

Halverwege de 2e helft kwam Nagele voor de tweede keer langszij. Op aangeven van Laurens Bloo zorgde Sander Koene voor de gelijkmaker: 3-3. Daarna kon het alle kanten op met Nagele dat de meeste aanspraak op een treffer maakte. Tot drie maal toe leek een bal na goede aanvallen binnen te worden getikt maar gebeurde dat niet met als beste kans nog wel die in de allerlaatste minuut toen er een meter voor de doellijn op de bal werd gestaan in plaats van in te schieten.. Wat al wel opviel was dat Heeg naarmate de wedstrijd vorderde wat meer vat kreeg op het spel van Nagele. Achteraf was dit misschien wel een voorbode voor het uiteindelijke verloop van de verlenging.

Over deze verlenging die volgde kunnen we kort zijn, die was van de eerste tot de laatste minuut voor een veel feller Heeg, daarbij in het zadel geholpen door een te korte terugspeelbal: 4-3. Twee snelle treffers in de minuten daarna gaf Heeg natuurlijk vleugels. Nagele gooide hierna de handdoek al vrij snel in de ring. Heeg wist nog een keer te scoren en bepaalde de eindstand daarmee op 7-3.

Voor Nagele geen man overboord na de promotie van vorig jaar, maar wel zeker een gemiste kans gezien de eerste 90 minuten. Nagele speelt in ieder geval nog een jaar in de 4e klasse met weer een aantal polderderby’s waarbij Tonego is vervangen door Ens.

Opstelling Nagele: Redmer Miedema, Stijn Andela, Cas Riks (94. Thijs Engelchor), Remon Kappers (94. Dennis Koene), Laurens Bloo (77. Leon Rienks), Jeroen van der Vijgh, Sander Koene, Tijn Riks (62. Okke de Jonge), Jens Riks, Ad Withaar (77. (Branco van Mourik) en Max Koene (62. Thomas Koene).