Knappe overwinning Nagele bij Heerenveen

5e klasse A

7 december 2019 15:30

Onbekend

Voor Nagele stond er afgelopen zaterdag een belangrijke wedstrijd op het programma. Er werd gespeeld in en tegen V.V. Heerenveen, één van de naaste concurrenten op de ranglijst. Heerenveen schoot deze competitie uitstekend uit de startblokken. De eerste 7 wedstrijden werden gewonnen, maar Heerenveen trof in deze wedstrijden nog geen ploegen die bovenin meedraaiden. De laatste 3 wedstrijden, wedstrijd 8, 9 en 10, werd er gespeeld tegen de ploegen uit de bovenste regionen en die werden allemaal verloren. Ook tegen Nagele dus.

Nagele begon vandaag niet al te sterk aan de wedstrijd want al binnen 10 minuten kwam Nagele op een 1-0 achterstand. Binnen de 16 meter ging Stijn Andela vol voor de bal, raakte deze ook vol, maar ook zijn tegenstander ging tegen de grond. Scheidsrechter Jansen twijfelde geen moment en kende een strafschop toe: 1-0. Lang kon Heerenveen niet van deze voorsprong genieten want Nagele kwam snel langszij. Een voorzet vanaf de rechterkant van Pim Withaar kwam hoog voor het doel bij Sander Koene die om zich heen en kijk en binnen een straal van 3 meter geen enkele tegenstander zag. Hij kopte keurig binnen: 1-1. Na deze 1-1- ging de wedstrijd redelijk gelijk op met Nagele als de iets betere ploeg. Na een half uur spelen leek Nagele op een 1-2 voorsprong te komen. Timo van Klaarbergen gaf de bal diep op Jens Riks die alleen op de keeper af kon gaan. Hij schoot de bal met de buitenkant van zijn rechtervoet echter net langs de verkeerde kant van de paal.

Tussen minuut 40 en 45 was Nagele het even helemaal de weg kwijt en mocht haar handen dicht knijpen dat Heerenveen hier geen gebruik van wist te maken. Eerst kwam Heerenveen op de linkerkant goed door, maar de vrije schietkans werd ver naast geschoten. Even later ging een bal, weer vanaf de linkerkant voorlangs terwijl op slag van rust keeper Redmer Miedema met een knappe reactie Heerenveen nog net van scoren af wist te houden.

Na rust trad Nagele met 2 nieuwe spelers aan. Jos Withaar en Thomas Koene namen de plaats in van respectievelijk Stijn Andela en Leon Rienks. Maar voordat de scheidsrechter voor het beginsignaal van de 2e helft had gefloten kwam er aan de kant van Nagele nog een 3e wissel bij omdat Timo van Klaarbergen bij het lopen van kleedkamer naar veld in één keer geen stap meer kon zetten. Een blessure aan zijn knie. Wat er aan de hand is, is op dit moment nog onduidelijk. Okke de Jonge kwam voor hem in de plaats. Mede de door het inbrengen van de wisselspelers was het bij Nagele na rust even onwennig, maar na een minuut of 10 spelen kwam Nagele langzaam maar zeker beter in haar ritme. Toch stond Nagele toen al op een 1-2 voorsprong omdat de ijzersterk invallende Thomas Koene neef Sander alleen voor de keeper wist te zetten: 1-2. Nu was Heerenveen ook wel een tegenstander die Nagele goed bleek te liggen. Heerenveen is een ploeg die wil en kan voetballen. Zij zochten veelvuldig de aanval waardoor er elders op het veld veel ruimte ontstond. Nagele wist daar uiteindelijk goed gebruik van te maken. Heerenveen wist in de 2e helft nog wel een paar keer heel gevaarlijk te worden. Een schot ging naast, een ander schot net over en keeper Redmer Miedema moest een 2-tal keren handelend optreden om Heerenveen van scoren af te houden. Maar de beste kansen waren uiteindelijk toch duidelijk voor Nagele. In de 70e minuut leek Nagele op 1-3 te komen. Jeroen van der Vijgh kopte door op Thomas Koene. Thomas schoot de bal over de keeper, maar na de stuit verdween de bal net over het doel. Even later mocht Jens Riks alleen of het doel afgaan, maar deze aanval werd volkomen ten onrechte afgefloten vanwege buitenspel. Maar even later was het wel raak. Jeroen van der Vijgh mocht vanaf de middenlijn met naast zich de centrale verdediger van Heerenveen op het doel van Heerenveen afgaan. Hij ontdeed zich fraai van zijn tegenstander en liet de keeper van Heerenveen kansloos: 1-3. Daarmee was het met Heerenveen gedaan. In de slotfase wist Nagele zelfs nog uit te lopen naar 1-5. Eerst scoorde Sander Koene op aangeven van Thomas Koene de 1-4 terwijl Thomas Koene op aangeven van Jens Riks voor de 1-5 tekende. Dit werd tevens de eindstand.

Het in grote getale meegereisde publiek van Nagele zal geen seconde spijt gehad hebben van de reis naar Heerenveen. Nagele wist haar publiek uitstekend te vermaken, zeker in de 2e helft. Door deze 1-5 overwinning gaat Nagele met maar slechts 4 verliespunten (11 wedstrijden en 29 punten) ongeslagen de winterstop in. Toch is Nagele nog geen koploper want koploper Udiros heeft slechts 3 verliespunten. Zij verloren alleen van Nagele. Begin februari gaat de competitie weer verder. Dan speelt Nagele haar eerste thuiswedstrijd tegen IJVC, een tegenstander die Nagele in de eerste wedstrijd van deze competitie nog op een gelijkspel wist te houden. Maar één ding is zeker: Nagele gaat met een maar dan uitstekend gevoel de winterstop in en zal er na de winterstop meteen staan.