Winst voor Nagele 1 tegen Ens

28 september 2019 14:30

J. Wijnja

Onbekend

Nagele speelde afgelopen zaterdag haar eerste thuiswedstrijd in dit nieuwe voetbalseizoen met als tegenstander buurtgenoot Ens, een echte polderderby dus. Al in de 2e wedstijd van dit seizoen kende Nagele personeelsproblemen. Van de 18 man brede selectie ontbraken vandaag door werk, een blessure en een buitenlands bedrijfsuitje, maar liefst 6 van de 18 vast selectiespelers. Daarbij komt  dat de ontbrekende spelers, een uitzondering daargelaten,  ook nog eens de oudere spelers van een toch al jonge selectie behoren waardoor de gemiddelde leeftijd van de selectie vandaag 19 jaar was. Vermoedelijk de jongste selectie die Nagele ooit binnen de lijnen heeft gebracht. Door het ontbreken van deze 6 spelers moest trainer Evert Tromp noodgedwongen een 2-tal spelers oproepen die buiten de huidige selectie vielen te weten Wessel Claassen en Koen Westervoorde. Eerst genoemde begon zelfs in de basis.

Nagele begon daar niet helemaal gerust aan deze wedstrijd. Ens daarentegen won vorige week haar eerste competitiewedstrijd thuis tegen Irnsum en het kan niet anders zin dan dat ze vol zelfvertrouwen naar Nagele kwamen. Dit was in de eerste 10 a 15 minuten goed terug te zien. Ens had verreweg het meeste balbezit en als Nagele al eens balbezit had was het van korte duur. De spelers van Nagele konden elkaar in deze beginfase niet makkelijk vinden.

Maar na een minuut of 15 spelen was er toch een kentering waar te nemen. Nagele kwam beter in haar spel en nam het initiatief over van Ens. Met name via de rechterkant kwam Nagele een aantal keren goed door. Jens Riks en Okke de Jonge, spelers die al vanaf hun eerste voetbaljaren samenspelen konden elkaar aan de rechterkant goed vinden, dit leverde ook een aantal gevaarlijke aanvallen en goede kansen op, maar vooralsnog geen doelpunten. Het dichts bij een doelpunt was de sterk spelende rechtervleugelverdediger Wessel Claassen. Hij mocht vrij opstomen, liep de 16 meter binnen, maar zag dat de keeper zijn inzet keerde. Even later een goede kans voor Stijn Andela, maar met zijn minder sterke linkerbeen schiet hij ruim over. In de 31e minuut komt Nagele dan toch op voorsprong. De keeper van Ens heeft moeite om een goed afstandsschot van Remon Kappers onder controle te krijgen waardoor een attente Leon Rienks de afvallende bal binnen schiet: 1-0. Een opsteker voor Nagele. Nagele weet deze stand tot de rust vast te houden en gaat met een verdiende 1-0 voorsprong de rust in.

Na rust begint Nagele weer goed. Al snel komt Nagele op een 2-0 voorsprong. Stijn Andela kopt van dichtbij de bal na een corner binnen. Nagele lijkt al vroeg op rozen te zitten. Maar vorige week had Nagele moeite om deze voorsprong over de streep te trekken. Vandaag was het niet anders, Nog binnen 5 minuten scoorde Ens de aansluittreffer. De voor de rest van de wedstrijd goed keepende Redmer Miedema krijgt een afstandsschot niet goed onder controle waarna de attente Dennis Wolfs van Ens eenvoudig de 2-1 aan kan laten tekenen. Na de 2-1 wordt het rommelig. Ens heeft het meeste balbezit en dringt Nagele regelmatig ver terug. Ens krijgt ook een aantal aardige kansen, maar weet deze niet te verzilveren. Halverwege de 2e helft gaat Nagele wisselen. De sterk spelende Leon Rienks was helemaal op en werd vervangen door Koen Westervoorde. Even daarvoor was middenvelder Okke de Jonge al vervangen door een goed invallende Sebastian van Breugel en voorin werd Timo van Klaarbergen vervangen door een actieve Thomas Koene die samen met neef Sander voorin ging spelen. Doordat Nagele zich ver terug liet dringen konden Thomas en Sander voorin niet echt potten breken. De slotfase van de wedstrijd was voor Ens. Ens gooide alles in de strijd om langszij te komen, maar de verdediging van Nagele gaf, hier en daar met geluk, geen krimp waardoor de zwaar bevochten 2-1 voorsprong  vandaag met hard werken wel over de streep werd getrokken.

Waar Nagele vorige week vond dat ze met een 2-2 stand tekort waren gedaan mocht Nagele vandaag niet klagen met het eindresultaat. Waar Nagele vorig seizoen elke zaterdag de moeite had om een representatief elftal op de been te brengen is de keuze dit jaar vele malen groter. Ook als er zoals vandaag een groot aantal spelers afwezig  is, heeft Nagele nog voldoende keuze om een goed elftal op de been te brengen. Ondanks de hele jonge selectie, dat gaat dit jaar ongetwijfeld een enkele keer punten kosten, lijkt er een aardig seizoen voor Nagele in het verschiet. Volgende week gaat Nagele uit naar Bakhuizen.