Nagele boekt belangrijke thuiszege op Olympia '28

8308AA
NAGELE
tel. 0527-652694

Vorige week schreven we het al. Nagele zou vandaag aantreden tegen het eveneens in de onderste regionen verkerende Olympia ‘28 uit Hasselt. Nagele kon en mocht dan alleen maar tevreden zijn als de drie punten thuis gehouden zouden worden.

Nagele startte voortvarend want voordat er 20 minuten op de klok stonden, stond het al met 2-0 voor. In de 10e minuut scoorde Thomas Koene op aangeven van Pim Withaar de 1-0. Laatstgenoemde Pim Withaar, die een sterke wedstrijd speelde, zorgde in de 19e minuut voor een 2-0 voorsprong nadat de bal na een schot van Tijn Riks zo maar voor zijn voeten viel en hij zich geen moment bedacht.

De stand had op dat moment ook zo maar anders kunnen zijn. In de 5e minuut had het 0-1 kunnen zijn toen keeper Redmer Miedema onder de bal door ging na een vrije trap. Gelukkig voor hem en voor Nagele ging de bal net langs de goede kant van de paal. Olympia ‘28 leek in de 12e minuut al snel langszij te komen, maar het doelpunt werd afgekeurd wegens buitenspel.

In het resterende deel van de de eerst helft ging het redelijk gelijk op zonder dat er veel kansen te noteren waren dit met uitzondering van een levensgrote kans voor Olympia ‘28 vlak voor rust. Na een corner ontstond een scrimmage voor het doel. Uiteindelijk viel de bal voor de voeten van een van de spelers van Olympia ‘28. Gelukkig schoot hij vanuit een kansrijke positie van dichtbij de bal net langs de voor Nagele goede kant van de paal. Overigens vergeten we nog een kans voor Nagele te vermelden in de 25e minuut van de wedstrijd toen Thomas Koene van dichtbij, na goed voorbereidend werk van Thijs Engelchor, voor de 3-0 had kunnen zorgen. Maar met zijn minder sterke rechterbeen was zijn schot een eenvoudige prooi voor de keeper. Bij rust stond Nagele dus met 2-0 voor.

De 2e helft was zeker zo enerverend als de eerst helft. Er gebeurde van alles. Nagele kreeg uiteindelijk veel, heel veel kansen. Met name in het laatste deel van de wedstrijd kreeg het kans op kans, maar de meeste waren niet aan Nagele besteed. De thuisploeg leek de wedstrijd met een geruststellende 2-0 voorsprong rustig uit te gaan spelen.Het gaf verdedigend niet veel weg terwijl het in aanvallend opzicht een aantal mogelijkheden kreeg om de 2-0 voorsprong verder te vergroten. In de 50e minuut leek het op een 3-0 voorsprong te komen toen Jeroen van der Vijgh een door Tijn Riks genomen vrije trap binnen wist te koppen. Tot verbazing van velen, in ieder geval van de toeschouwers die Nagele een warm hart toedroegen, werd dit doelpunt vanwege buitenspel afgekeurd. Zoals eerder geschreven, leek Nagele de wedstrijd met een 2-0 voorsprong rustig uit te spelen, maar daar kwam in de 78e minuut toch nog verandering in.

Eigenlijk uit het niets scoorde Olympia’28 de aansluitingstreffer. Een bal in het hart van de verdediging van Nagele werd in de 78e minuut over de uit zijn doel komende Redmer Miedema eenvoudig in het lege doel getikt: 2-1. De schrik zat er meteen weer even in want Nagele had in voorgaande wedstrijden al eerder een voorsprong uit handen weten te geven.

Maar deze schrik bleek uiteindelijk geheel onnodig want in het resterend deel van de wedstrijd was Nagele heer en meester en creëerde het kans op kans. In de 80e minuut speelde de thuisploeg zich in veilige haven toen een door Jens Riks genomen corner door Jeroen van der Vijgh op uiterst fraaie wijze werd binnen geschoten: 3-1. Deze 3-1 zou uiteindelijk ook de eindstand worden, maar deze score had nog veel groter kunnen zijn, als Nagele in de slotfase wat zorgvuldiger met de geboden kansen was om gegaan. In de tweede helft vielen er in totaal maar liefst twaalf goede scoringsmogelijkheden voor Nagele te noteren. De een nog mooier dan de ander.

De enige kans die in een doelpunt werd omgezet was het al eerder genoemde fraaie doelpunt van Jeroen van der Vijgh. De meeste scoringskansen waren voor Thomas Koene. Hij was en werd keer op keer gevaarlijk, maar in de afwerking liet het uiteindelijk steeds te wensen over. De allergrootste kans was toch zeker voor Thijs Engelchor. Na een goede combinatie, een één-tweetje tussen Tijn en Jens Riks, gaf laatstgenoemde de bal precies op het juiste moment af op de inkomende Thijs Engelchor die van nog geen meter van de doellijn een niet te missen kans kreeg. Hoe Thijs het deed, weten we nog steeds niet, maar hij wist de bal toch nog langs de verkeerde kant van de paal te schieten, een prestatie op zich.

Uiteindelijk zou Nagele de 3-1 voorsprong over de streep weten te trekken en mocht het drie punten aan haar puntentotaal toevoegen. Door deze drie punten is Nagele, in ieder geval voorlopig, geen drager van de rode lantaarn meer. Deze is nu naar Steenwijker Boys gegaan. De komende weken wacht Nagele een paar belangrijke wedstrijden als het twee keer moet aantreden tegen koploper MSC en één keer tegen de huidige hekkensluiter Steenwijker Boys.

Oh ja, niet te vergeten. De wedstrijd werd vandaag uitstekend geleid door scheidsrechter Han Marsman die in een grijs, beter gezegd een heel grijs verleden in zowel het eerste als het tweede elftal van de V.V. Nagele heeft gespeeld.

Opstelling Nagele: Redmer Miedema, Max Koene, Laurens Bloo, Koen Westervoorde, Joris Koene (68. Remon Kappers), Pim Withaar (66. Jens Riks), Jeroen van der Vijgh, Tijn Riks, Thomas Koene, Thijs Engelchor en Branco van Mourik (76. Emiel Krops).