Nagele komt niet verder dan een punt bij Sleat

Sleat 1

... (e.d.)
Eric Ybema

4e klasse A

6 april 2024 14:30

K. Mustafa

Sportpark 't Krudfjild

Om uit de gevarenzone te komen zou het mooi zijn geweest als Nagele vandaag met drie punten huiswaarts zou keren vanuit het in de lage middenmoot bivakkerende Sleat. Hoewel Nagele daar best wel de kansen voor had, kwam het niet verder dan een punt in een wedstrijd met toch wel twee gezichten. In de eerste helft was Nagele duidelijk de betere en in aanvallend opzicht ook zeker de gevaarlijkste ploeg, maar de tweede helft was voor Sleat.

Opvallend bij Nagele was dat tot verrassing van iedereen Sander Koene, net terug van een wereldreis, weer op de bank zat. Het verhaal wil dat hij rechtstreeks met zijn koffer van Schiphol naar Sleat afgereisd zou zijn, maar dat verhaal moet toch zeker wel met een korreltje zout genomen worden.

De wedstrijd stond onder leiding van scheidsrechter Mustafa die nadrukkelijk aanwezig was. Hij floot veel en strooide redelijk kwistig met gele kaarten. Maar het meest opvallende was toch wel dat hij, terwijl hij zich zeker niet dicht bij de laatste verdedigingslinie van Sleat bevond, tot verassing van iedereen Nagele drie keer terugfloot voor buitenspel. In alle drie gevallen werd door de grensrechter van Sleat niet eens voor buitenspel gevlagd. Merkwaardig.

Maar zoals eerder gezegd de eerste helft was duidelijk voor Nagele. Nagele kreeg in de eerste helft een groot aantal mogelijkheden om te scoren na soms heel aardige combinaties. Maar dat scoren gaat Nagele de laatste tijd niet altijd even makkelijk af. Als alles een beetje had meegezeten, had het voor rust zo maar drie of vier treffers kunnen maken. Er kwamen kansen voor Ad Withaar, Thomas Koene, Branco van Mourik en Jeroen van der Vijgh terwijl Remon Kappers op slag van rust een vrije trap van de middellijn nog net door de keeper van Sleat over gekopt zag worden.

Toch zou Nagele net voordat het eerste half uur van de wedstrijd gespeeld was op voorsprong komen. Het was een fraai eigen doelpunt van Sleat, een echt gevalletje van “tikkie terug Jaap”. De bal werd door één van de verdedigers hard teruggespeeld op de ver voor zijn doel staande keeper van Sleat. De bal ging vlak langs de keeper die nadat de bal hem gepasseerd was de achtervolging inzette. Maar met de wind in de rug ging de bal sneller dan de keeper van Sleat kon lopen zodat zijn achtervolging niets opleverde en Nagele zo maar op een 0-1 voorsprong kwam, een cadeautje. Nagele kreeg dus de meeste kansen deze eerste helft. Er was echter ook gevaar van Sleat te noteren,  met name vlak voor rust. Maar of keeper Redmer Miedema bracht redding of de ballen gingen naast of over. Achteraf was dit toch een voorbode voor wat er de tweede zou gaan gebeuren.

In de tweede helft kwam Sleat veel scherper uit de kleedkamer dan Nagele. Zeker de eerste minuten na rust was het de fysiek sterke thuisploeg, dat toch zeker een stuk of vijf spelers in de selectie heeft die makkelijk de 1,90 meter aantikken, de ploeg die Nagele meteen onder druk zette. Met name uit dode spelmomenten wist het gevaarlijk te worden. Nagele moest dan ook alle zeilen bijzetten om de lange mannen van Sleat van koppen en dus van scoren af te houden en daar had Nagele best moeite mee. Het mocht van geluk spreken dat Sleat uiteindelijk maar een keer met het hoofd wist te scoren. Die ene treffer werd al in de 48e minuut gescoord. Het was een kopbal uit een corner die uiteindelijk de gelijkmaker opleverde. Sleat bleef daarna met name met hoge ballen binnen de 16 gevaarlijk. Gevaarlijk was het vaak wel, maar doelpunten leverden dit niet op.

Ook Nagele kreeg in de tweede helft nog een paar aardige mogelijkheden om te scoren via onder andere Jeroen van der Vijgh, Pim Withaar, Joris Koene en Ad Withaar. Maar met name door goed keeperswerk werd Nagele van scoren afgehouden.

De wedstrijd zou uiteindelijk dan ook in een gelijkspel eindigen. Een punt waar Nagele niet echt heel veel aan heeft, maar doordat de nummer laatst en nummer een-na-laatst beiden verloren, heeft Nagele wel weer een puntje meer afstand genomen van deze ploegen (Steenwijker Boys en Tollebeek). Ook Ens, dat op de veilige plek 10 staat en nog goed in zicht is, verloor.

Volgende week speelt Nagele thuis. Dan komt nummer twee van de ranglijst VHK op bezoek. Als alles goed is mag Nagele dan eindelijk weer eens op het eigen hoofdveld spelen.

Opstelling Nagele: Redmer Miedema, Stijn Andela, Laurens Bloo, Cas Riks (87. Max Koene), Remon Kappers (75. Joris Koene), Jeroen van der Vijgh, Tijn Riks, Pim Withaar, Branco van Mourik, Ad Withaar en Thomas Koene (75. Sander Koene).