Nagele verliest op bezoek in Ens

Ens 1

Kay Mannes

10 februari 2024 15:15

R. Letschert

Sportpark De Seidelhorst
E.P. Seidelstraat 4 a
8307BL
ENS

Er worden dit seizoen tot op heden moeizaam punten vergaard door Nagele en daarbij wordt de selectie met de week smaller. Toch zag het er vandaag voor aanvang van de wedstrijd tegen Ens ietsjes beter uit dan vorige week. Weliswaar ontbraken ten opzichte van vorige week de geblesseerde Leon Rienks en Jeroen van der Vijgh, één van de weinig nog overgebleven routiniers, maar daar tegenover stond de terugkomst van de gebroeders Riks (Tijn, Cas en Jens) en de terugkeer op het oude nest van de net overgeschreven Jos Withaar die op de bank mocht plaats nemen.

Nagele was i
n het eerste kwartier van de wedstrijd voetballend duidelijk de betere ploeg en kreeg ook kansen om te scoren via Koen Westervoorde, Thomas Koene en Branco van Mourik. Maar dit leverde geen doelpunten op. Hierna kwam Ens langzaamaan beter in de wedstrijd en nam het voorzichtig aan het initiatief over. Met name op het middenveld kon Ens de wedstrijd naar haar hand zetten.

In de 23e minuut het eerste gevaar van Ens, maar Redmer Miedema wist de bal toen nog net uit de benedenhoek te tikken. Halverwege de eerste helft moest Nagele voor de eerste en niet laatste keer wisselen nadat Jens Riks met een blessure het veld verliet. Hij werd vervangen door Luc de Buck. Ens werd naarmate de eerste helft vorderde steeds sterker en kwam in de 29e minuut op voorsprong toen het over rechts goed doorkwam. De bal werd aan de rechterkant diep gespeeld op Kay Mannes die Redmer Miedema met een schot in de verste hoek kansloos liet: 1-0. Hoewel Ens in het resterende deel makkelijker voetbalde dan Nagele kreeg Nagele toch nog een paar mogelijkheden om op gelijke hoogte te komen. Maar achtereenvolgens Thijs Engelchor, Thomas Koene, Luc de Buck en Koen Westervoorde wisten het net niet te vinden. De rust brak dan ook aan met een 1-0 voorsprong voor Ens.

Noodgedwongen moest Nagele in de rust ook centrumverdediger Koen Westervoorde wisselen. Zijn plek in de defensie werd overgenomen door Cas Riks. Cas Riks zijn positie op het veld werd overgenomen door spits Thijs Engelchor waardoor Jos Withaar kon debuteren als spits. In de 50e minuut was er weer een tegenvaller voor Nagele te noteren nadat ook Cas Riks met een blessure het veld moest verlaten. Hij werd vervangen door Rutger Andela.

Ens, waarbij de spelers elkaar goed konden vinden, kreeg daarna een aantal mogelijkheden om de wedstrijd definitief te beslissen, maar met name door een aantal goede reddingen van keeper Redmer Miedema wist Nagele in de wedstrijd te blijven en bleef de 1-0 stand op het scorebord staan. Aanvallend moest het gevaar bij Nagele met name over de linkerkant komen waar Thomas Koene veelvuldig gevonden kon worden. Hij kwam er een aantal keren goed door, maar zijn voorzetten waren meestal te kort en waren daardoor een makkelijke prooi voor de degelijk keepende sluitpost van Ens.

Hoewel Ens de tweede helft de betere ploeg was, speelde het aan het slot van de wedstrijd toch erg onrustig waardoor Nagele toch hoop mocht blijven houden op de gelijkmaker. Deze gelijkmaker kwam er echter niet meer waardoor Nagele de drie punten in Ens moest achterlaten.

De overwinning kwam hiermee uiteindelijk terecht bij de ploeg die er vandaag het meeste aansprak op mocht maken en dat was Ens. Door deze nederlaag en het gelijke spel van Tollebeek is Nagele na vandaag de rode lantaarndrager in de 4e klasse A, wel met de kanttekening dat het nog een paar achterstallige wedstrijden tegoed heeft. Dit zijn wedstrijden tegen MSC, Steenwijk en Creil-Bant, ploegen die zich in de bovenste regionen van de 4e klasse A bevinden. Volgende week komt meteen één van deze tegenstanders op bezoek, namelijk Creil-Bant.

Opstelling Nagele: Redmer Miedema, Max Koene, Remon Kappers, Koen Westervoorde (46. Jos Withaar), Joris Koene(83. Yassin Trinidad), Cas Riks (50. Rutger Andela), Branco van Mourik (84. Jurre Hiddinga), Tijn Riks, Jens Riks (23. Luc de Buck), Thijs Engelchor en Thomas Koene.