Nagele pakt uit

Irnsum 1

23 november 2019 14:30

Onbekend

Achteraf hebben we vandaag misschien wel de beste wedstrijd van het seizoen van Nagele gezien, maar dat weten we pas als het seizoen afgelopen is. Een ding staat vast, Nagele haalde vandaag, zeker voor de 5e klasse begrippen, een hoog niveau. Op de ranglijst stond Nagele ruim boven Irnsum, maar dat zegt natuurlijk niet alles. Nagele wist een ding. Irnsum is een ploeg die snel, heel snel de aanval zoekt en dat met veel spelers. Zaak is om dan achterin scherp te zijn, je weet ook dat je dan aanvallend ruimte krijgt en dat pakte vandaag meer dan uitstekend uit. De wedstrijd stond onder leiding van de 22 jarige scheidsrechter Postma die een uitstekende wedstrijd floot.

Het scoreverloop zat Nagele vandaag niet echt tegen want binnen het kwartier stond Nagele al met 2-0 voor. In minuut 7 maakte Thijs Engelchor op aangeven van Thomas Koene de 1-0. Zes minuten later was het al 2-0. Nagele kreeg een inworp welke heel snel genomen werd waarna Jens Riks Thijs Engelchor alleen voor de keeper zette. Thijs tekende fraai voor de 0-2.  Nog voor het eerste kwart van de wedstrijd verstreken was deed Irnsum wat terug. Over de rechterkant sneed Irnsum vrij eenvoudig door de verdediging van Nagele heen waarna keeper Redmer Miedema op slag kansloos was: 2-1. In het 2e deel van de eerste helft kreeg Nagele nog voldoende mogelijkheden om de voorsprong verder uit te breiden. Sander Koene schoot net over, Thijs Engelchor kwam alleen voor de keeper, maar zag zijn bal gestopt. Dezelfde speler kopte even later uit een corner net over en op slag van rust schoot Remon Kappers van net buiten de 16 de bal eveneens net over. Maar gelukkig voor Nagele stond er bij rust toch een 1-3 voorsprong op het bord. Over links gaf Remon Kappers de bal voor bij de 2e paal op Okke de Jonge, de bal werd door Okke  terug gekopt op Jens Riks die eenvoudig wist te scoren. Ruststand dus 1-3.

Na rust kwam Nagele in de eerste minuut goed weg. Gelegenheidsvoorstopper Emiel Krops, die als voorstopper een uitstekende wedstrijd speelde, tastte in het centrum van de verdediging mis. Dat resulteerde in een hele grote 100% kans voor Irnsum, maar deze kans was niet aan de aanvallers van Irnsum besteed. Nagele kwam dus met de schrik vrij.
Het mooiste doelpunt werd gescoord in de 10e minuut van de 2e helft. Okke de Jonge en Jens Riks, een soort van Siamese tweeling, vonden elkaar op de rechtervleugel meer dan uitstekend. De tegenstander werd helemaal weg gespeeld waarna Okke de bal bij de 2e paal neerlegde voor de voeten van Sander Koene: 1-4. In de loop van de 2e helft bracht Nagele al zijn wissels in. Een van deze wissels, Leon Rienks was dicht bij de 5-1. Hij plaatste de bal naar het leek buiten bereik van de keeper in de linkerbenedenhoek, maar de keeper wist een 5e tegendoelpunt toch te voorkomen. Een van de andere invallers lukte het wel om de keeper te passeren. In minuut 78 liet Sebastian van Breugel de supporters van Nagele juichen, hij tekende van buiten de 16 voor de 5-1. We hebben zelden iemand zo blij gezien met zijn doelpunt. Maar wat nog mooier was, alle andere spelers waren zeker net zo blij. Dit doelpunt werd uitbundig gevierd.

Achterin had Nagele de zaken vandaag uitstekend op orde. Zoals gezegd schuwde Irnsum de aanval niet, maar Nagele pareerde dat heel goed. Het leverde Irnsum een enkele goede kans op, maar de meeste aanvallen werden door de verdediging van Nagele onschadelijk gemaakt waarbij opgemerkt moet worden dat Irnsum wel heel vaak in de buitenspelval van Nagele liep.

Het zou uiteindelijk een 5-1 overwinning opleveren voor Nagele. Wat was er nog meer te melden. Voorstopper Stijn Andela ontbrak, maar hij werd vandaag niet gemist. Zijn positie werd uitstekend waargenomen door rechtervleugelverdediger Emiel Krops die centraal achterin ging spelen. Dit ging hem heel goed af. Meest opvallende speler bij Nagele vandaag was Jos Withaar. Hij speelde op de plek van Emiel Krops als rechtervleugelverdediger en dat ging hem meer dan prima af. Hij speelde op een voor hem nieuwe plek een hele goede wedstrijd als rechtsachter. Al met al heeft Nagele dit seizoen heel veel mogelijkheden. Feitelijk zijn er een 20-tal spelers die qua voetbalcapaciteiten in aanmerking zouden kunnen komen voor een basisplek, maar er kunnen er maar maximaal 11 in de basis staan. Een luxe probleem. Zoals het er nu naar uitziet doet Nagele dit jaar mee om de bovenste plaatsen, maar dan mag het geen steken laten vallen. Het is maar vraag of dat elke week lukt met zo’n jonge ploeg. Volgende week zaterdag speelt Nagele thuis tegen De Sweach, aanvang 14:30. Op 7 december speelt Nagele de laatste wedstrijd voor de winterstop. Dan wordt er uit gespeeld bij Heerenveen, een van de naaste concurrenten.