Nagele wint op bezoek in Zalk

Zalk 1

23 januari 2024 20:00

Sportpark An de Steege
Broeksteeg 42
8276AG
ZALK
tel. 038-3636466

Dinsdagavond speelde Nagele een oefenwedstrijd in Zalk tegen het in de 5e klasse Oost uitkomende Zalk. De voetbalomstandigheden waren niet geweldig want er stond een stormachtige zuidwester die ook nog eens vergezeld ging met een hoop regen. Op het kunstgras was het zaak om de bal goed in de voeten te spelen want elke niet in de voet gepeelde bal koos zijn eigen weg, een weg die meestal niet meer te belopen was. De bal was dan  op het kunstgras in nagenoeg alle gevallen sneller dan de speler.

En dat overkwam beide ploegen veelvuldig. Bij Nagele lukte het in de opbouw meestal wel aardig om de bal in elkaars voet te spelen, maar toch ging het bij veel van de aanvallen in de opbouw meestal toch wel een keer mis waardoor veel  goed lopende aanvallen abrupt werden onderbroken.

Nagele was over de hele wedstrijd gezien duidelijk de sterkere ploeg en had ook het meest recht op een overwinning. Toch was er in de eerste helft wel een fase zo rond de 30e minuut waarin Zalk steeds meer het initiatief nam zonder echt heel gevaarlijk te worden.

Nagele was in de 5e minuut dichtbij de openingstreffer. De keeper van Zalk schoot tegen de inkomende Ad Withaar aan waarna de bal net langs het doel ging. Aan de andere kant, nog geen minuut later, maakte keeper Yelte Hiddinga, hij verdedigde het doel van Nagele bij afwezigheid van vaste keeper Redmer Miedema, een afstandsschot van Zalk op keurige wijze onschadelijk.

Nagele kreeg in aanvallend opzicht in de eerste helft alle ruimte van Zalk, maar maakte daar niet goed gebruik van. Of de eindpass was niet goed of er werd aan het eind van de aanval verkeerde keuzes gemaakt.

Gezien het spelbeeld was het te verwachten dat Nagele als eerste zou scoren, maar dat pakte anders uit. In de 32e minuut zocht Nagele massaal de aanval en had op dat moment nog  maar 2 man achterin staan. De aanval van Nagele liep dood waarna de bal naar voren werd geschoten en een prooi leek te zijn voor verdediger Remon Kappers. Hij verslikte zich echter in de bal waarna Zalk vanaf de middellijn een vrije doorgang kreeg richting het doel van Nagele. Keeper Yelte Hiddinga werd kansloos gelaten waardoor Zalk op een 1-0 voorsprong kwam. Nagele kwam nog voor rust langszij. De mee naar voren gekomen centrale verdediger Koen Westervoorde kopte een voorzet van Leon Rienks binnen: 1-1. Dit was ook de ruststand.

In de 2e helft was het overwicht van Nagele groter dan voor rust. Nagele kreeg veel ruimte en kansen om de voorsprong te vergroten, maar het zou tot het eind van de wedstrijd duren voordat dit in de cijfers tot uitdrukking kwam. Zalk kwam er in de 2e helft slechts sporadisch uit. Toch moest keeper Yelte Hiddinga nog een enkele keer handelend optreden. Vooral bij een afstandsschot van ruim buiten de 16 moest hij alle zeilen bijzetten om een treffer van Zalk te voorkomen.

Pas in minuut 86 kwam Nagele op voorsprong. Weer was het Koen Westervoorde die wist te scoren en weer uit een corner, nu uit een corner van Thomas Koene. De bal leek een prooi te worden voor de keeper van Zalk. Hij plukte de bal nog wel uit de lucht, maar had hem bij de landing niet klemvast waarna de alerte Koen Westervoorde eenvoudig kon scoren en Nagele op een 1-2 voorsprong wist te zetten.  In de 88e minuut zorgde Thomas Koene op aangeven van Thijs Engelchor voor de 1-3 eindstand.

Samengevat een matige oefenwedstrijd door de lastige weersomstandigheden met een wel veel sterker Nagele. Opvallend bij Nagele was het goede spel van Leon Rienks in met name de 2e helft nadat hij na rust van de verdediging naar het middenveld mocht doorschuiven. Een andere speler die aandacht verdient is Thomas Koene die na een mindere periode langzaam maar zeker de weg naar boven weer heeft gevonden.

Komende zaterdag speelt Nagele voor de competitie in Steenwijk waar het aantreedt tegen koploper Steenwijk.