Ad Withaar passeert Jacco Vessies als topscorer alltime

12 oktober 2022 16:45

Vorige week kwam hij al langszij en met zijn goal tegen Creil-Bant passeerde Ad Withaar Jacco Vessies op de alltime topscorerslijst van Nagele. Jacco stond lange tijd ongenaakbaar aan kop met 88 competitie goals. Maar dat was buiten de comeback van Ad Withaar gerekend.

Want die trok gelukkig toch maar weer de kicksen aan na twee knieblessures en kwam vorig jaar oktober uit bij Espel voor het eerst sinds vier en een half jaar weer in actie bij een competitieduel. 'Kappedraaie' wist afgelopen seizoen 8 keer het net te vinden. Dit seizoen staat de teller na 3 duels op 2 treffers en dat brengt Ad op 89 treffers, eentje meer dan Jacco.

De eerste goal van Ad was 14 jaar geleden toen hij op 11 oktober 2008 als 15-jarige debutant mocht invallen thuis tegen Sleat en de 4-0 eindstand op het scorebord zette. Uit het verslag van destijds: De ingevallen B-junior Ad Withaar, die eerst nog een grote kans miste na een mooie aanval via Staes en Peterse, luisterde even later zijn debuut toch op met een goal door zijn tegenstander knap uit te spelen en goed in te schieten: 4-0. Hier bleef het bij, een hogere uitslag bleef Sleat in de slotfase bespaard.

Ad mocht dat seizoen een aantal keer meedoen en kwam tot drie competitiegoals. En vooral zijn derde goal dat seizoen is een legendarische. Op de laatste speeldag in de kampioenswedstrijd uit bij WWS kwam hij in de 70e minuut in het veld en door een schot onbewust met zijn hak van richting te veranderen won Nagele vlak voor tijd met 1-2 en werd het kampioen in 4A. Spelers die dat seizoen tot meer dan de drie doelpunten van Ad kwamen waren Jacco Vessies (17), Gert Jan Hulsman (16), Bart Prins (6), Michiel Eilander (5), Robin Staes (5) en Jochem Plat (4).

Leemte
Bovenstaande feitjes zijn niet het resultaat van een een fotografisch geheugen maar sinds 2000 worden alle competitie doelpunten door de club bijgehouden op voetbalnoord. Verder kunnen alle rangen, standen, spelersstatistieken en verslagen van Nagele teruggevonden worden in dit archief door op het desbetreffende seizoen te klikken. Aangezien onze vereniging bestaat sinds 1956 betekent dat we helaas wel 44 jaar aan doelpuntenmakers missen.

Maar die leemte wordt dan razendsnel gevuld door verhalen aan de bar van enkele oud-spelers. Tegenwoordig zijn het supporters en hebben ze vaak dezelfde achternamen als de huidige eerste elftal spelers. Na een paar biertjes wordt er zelfs gesproken over seizoenen waarin 30 doelpunten werden gescoord. Helaas zijn hier maar bar weinig bewijzen en getuigen van. Hadden ze het maar moeten bijhouden in die tijd toen de uitslagen nog per post naar de KNVB werden gestuurd en de stand na een paar dagen per post terug werd ontvangen. Ook toen waren er gewoon al pen, papier en mappen om het in te bewaren. Gemiste kans. En mocht iemand die mappen wel in bezit hebben dan ontvangen we ze graag want voetbalnoord biedt de mogelijkheid het archief uit te breiden.

Conclusie: Ad Withaar is op dit moment topscorer allertijden van Nagele tot het tegendeel bewezen is. Op naar de 100 goals wat een gouden ster oplevert op voetbalnoord.

Topscorerslijst
Scroll het lijstje rustig door en vergaap je aan enkele illustere namen of bekijk welke huidige eerste elftalspelers richting de 50 competitie goals (zilveren ster) gaan waarbij Sander Koene, Jeroen van der Vijgh en Emiel Krops (na zaterdag is voor hem immers niks meer onmogelijk) goed op weg zijn. Klik hier voor deze alltime topscorerslijst van Nagele>> Klik op je favoriete speler voor verdere statistieken

vvall.jpg

Ad Withaar viert in het seizoen 2011/2012 één van zijn tot nu toe 89 competitie goals en laat hiermee Jacco Vessies (midden) achter zich. Links op de foto Henry Huijsmans. Het gevaarlijke trio scoorde dat seizoen samen 38 van de 55 Nagele goals. Ad 15 goals, Jacco 6 goals en Henry 17 goals. Goed voor een 4e plaats op de ranglijst in 3A.