Nagele ziet fraaie reeks eindigen en ontvangt Oudehaske

14 oktober 2023 10:00

Nagele wist de openingswedstrijd van de competitie te winnen in Tollebeek (2-5) om een week later met 1-2 van Ens te verliezen. Dat laatste was verrassend want liefst vier en een half jaar legde Nagele de één na de andere buurtgenoot over de knie in competitie- en bekerverband: 18 polderduels, 17 keer winst en 1 keer gelijk. Twee weken geleden kwam er dus een einde aan die reeks.

Tot dat moment wist alleen Tollebeek Nagele op een gelijkspel te houden (2-2 vorig seizoen). Verder waren er louter zeges tegen Espel (5x), Ens (3x), Tonego (2x), Creil-Bant (2x), Tollebeek (3x) en SVM (2x). De laatste nederlaag in een polderderby dateerde van 18 mei 2019 toen het al gedegradeerde Nagele op de slotdag met 0-4 van Tollebeek verloor.

Tijd om de nare smaak van twee weken geleden weg te spoelen en wel tegen een club uit Friesland: Oudehaske. Een team dat sinds het seizoen 2010/2011 bijna onafgebroken in 3A uitkwam met uitzondering van het seizoen 14/15 toen ze in 4A speelden om meteen weer terug te promoveren. In dat jaar wonnen de oranjehemden in Nagele met 0-2. Uit in Oudehaske was het juist omgekeerd (2x Emiel Krops).

Twee jaar daarvoor kwamen beide teams elkaar tegen in 3A en zagen we op eigen veld één van de meest merkwaardige duels in de historie. Het werd 5-8 nadat Nagele tien minuten voor tijd tot 5-6 terugkwam. Doelpuntenmakers destijds Ad Withaar (2x), Gert Jan Hulsman (2x) en Sander Heimens. Nagele, onder leiding van Bauke Pot, degradeerde dat jaar via de nacompetitie doordat DESZ te sterk was en wist in de 10 jaar daarna niet meer terug te keren in de 3e klasse.

Ook geen 3e klasse voor tegenstander Oudehaske dus doordat het vorig seizoen degradeerde via de nacompetitie (11e plaats met 29 punten uit 26 wedstrijden). Hier bleek SC Franeker met 3-0 te sterk. Dit seizoen aan nieuwe trainer Ype Haytema de taak om het kunstje van negen jaar geleden (als club meteen weer terug promoveren) te herhalen.

Echter zal dit alles behalve eenvoudig worden want er liggen in deze 4e klasse een hele hoop kapers op de kust. Oudehaske kende een goede start van de competitie door Sleat te verslaan (2-1) en knap te winnen bij Olympia '28 (0-1). Vorige week werd er echter thuis verloren van het ons niet onbekende MSC (1-3).

Zowel Nagele als Oudehaske verloren dus hun laatste wedstrijd en zullen wat recht willen zetten. De wedstrijd begint om 14:30 uur en staat onder leiding van dhr. J.A. van 't Slot. Tot dan!

Klik hier voor meer info>>