Nagele voor Rixax cup naar Almere

22 februari 2020 11:00

De 1e ronde van de Rixax cup heeft inmiddels plaatsgevonden en dat betekent dat de tegenstander van Nagele bekend is in de achtste finale. Nagele zal spelen tegen SC Buitenboys, dat BAS met 1-4 versloeg. Deze wedstrijd is aanstaande dinsdag 25 februari om 20:00 uur in Almere (Sportpark Polderkwartier, Daniel Stalpaaerstraat 1).

Tijdens dit toernooi worden vanaf de 8e finales een aantal afwijkende spelregels gehanteerd. Om hier een beetje op voorbereid te zijn,  zullen vandaag in de vriendschappelijke wedstrijd Tollebeek- Nagele (aanvang 15:00 uur) deze regels al toegepast gaan worden.

Aangepaste spelregels i.s.m. de KNVB

Het gezamenlijke doel van Almere City FC en de KNVB binnen de Rixax Knock Out Cup is het testen met nieuwe/ aangepaste spelregels om zo het voetbal aantrekkelijker, eerlijker en sportiever te maken. De Rixax Knock Out Cup biedt hiervoor een mooi platform om hier gezamenlijk, zeker met de inzet van alle deelnemende verenigingen, aan bij te dragen. Deze aangepaste spelregels zullen worden ingevoerd bij de wedstrijden vanaf de 8e finales.

Het betreft vier spelaanpassingen:

1. Introduceren van de 'self-pass'. Na het geven van een ingooi en/of vrije trap mag er met de bal worden gedribbeld.
  2. Zuivere speeltijd. De laatste vijf minuten van de wedstrijd, plus blessuretijd zal worden gespeeld met zuivere speeltijd.
  3. Doorwisselen. Er mag continu worden doorgewisseld, maar wel met 'toestemming' van de scheidsrechter.
  4. Tijdstraf. Een gele kaart betekent ook een tijdstraf van 10 minuten.

De KNVB zal vanaf de 8e finales zorg dragen voor de aanstelling van een arbitraal trio (én vierde man vanaf de kwartfinales). Deze aangestelde scheidsrechters worden door de KNVB 'gebriefd' over de aangepaste spelregels. Vanaf de kwartfinale treedt ook de zuivere speeltijd in. (Zie het document Aangepaste spelregels Rixax Cup voor meer informatie). De nieuwe bondsvoorzitter van de KNVB Justin Spee heeft aangegeven tijdens de eerste wedstrijd in de achtste finales (Buitenboys - Nagele) aanwezig te zijn.

Uitslagen 1e ronde Rixax KO Cup:

A: vv Tollebeek – RKO Rutten 8-1

B: BAS – SC Buitenboys 1-4

C: SSA CreilBant – asv Dronten 2-6

D: vv Unicum – Reaal Dronten 3-0*

*Reaal Dronten heeft zich helaas op het laatste moment teruggetrokken. Vv Unicum wint hierdoor reglementair met 3-0.

Programma 8e finales Rixax KO Cup is als volgt:

Dinsdag 25-02, 20.00 uur: SC Buitenboys – vv Nagele
Zaterdag 29-02, 14.00 uur: Forza Almere – Batavia'90
Zaterdag 29-02, 14.30 uur: sv Lelystad'67 – FC Almere
Zaterdag 29-02, 14.30 uur: asv Dronten – sv Marknesse
Zaterdag 29-02, 15.00 uur: vv Zeewolde – vv Tollebeek
Zaterdag 29-02, 17.00 uur: ASC Waterwijk – Sporting Almere
Dinsdag 03-03, 20.00 uur: Flevo Boys – Swift'64
Dinsdag 03-03, 20.00 uur: Almere City FC (jong elftal) – vv Unicum

De KNVB draagt zorg om, bij bovenstaande wedstrijden in de 8e finales, een arbitraal trio aan te stellen.